کاربرد میلگرد در ساخت و ساز چیست؟

کاربرد میلگرد در ساخت و ساز

مهم‌ترین کاربرد میلگرد در ساخت و ساز برای جلوگیری از تخریب ساختمان در یک بازه زمانی طولانی مدت است.  برای ساخت یک منزل مسکونی و یا هر بنای دیگری، بهره بردن از میلگرد اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
از این جهت، استفاده از میلگرد نسبت به دیگر مصالح ساختمانی، در ابتدای اسکلت بندی ساختمان، نقش مهمی را ایفا می‌کند. برخی از افراد مبتدی در ساخت و ساز، ابتدا در گمان خود، نسبت به محکم سازی ساختمان، بر روی بتن آن تاکید دارند. البته بتن نیز در ساخت و ساز بی تاثیر نیست.

اما میلگرد ساختار خود را حفظ کرده و مهم‌ترین بخش از مصالح ساختمانی برای بالا بردن میزان مقاومت ساختمان را به خود اختصاص داده است. مهم‌ترین ویژگی و اصلی‌ترین آن، مقاوم سازی و استحکام بالا برای ساختمان و بهره‌مندی از میلگرد است. استفاده از بتن بدون میلگرد، هیچ نقش و کاربردی را از خود در اسکلت بندی ساختمان نشان نمی‌دهد. البته میلگرد نقش خود را در برابر تمامی نیرو‌های وارد آمده بر ساختمان، به خوبی ایفا می‌کند. بتن به هیچ عنوان، نیرو‌های کششی و چرخشی در ساختمان را تحمل نمی‌کند.

میلگرد زنگ زده

نقش میلگرد برای ساخت برج

انسان، بعد از تحولات اساسی که بر روی ساخت و ساز انجام داده، توانسته که از ساخت‌های اندک به ساختمان‌های عظیم و بزرگ دست پیدا کند. به همین جهت، بیشتر ساخت‌های امروزی، غالبأ به صورت ُبرج یا آپارتمان‌های بزرگ دیده می‌شوند.

در گذشته برای ساخت برج، بدون میلگرد، به هیچ عنوان امکان پذیر نبود. اما این روز‌ها، بهره‌مندی از میلگرد، توانسته به شکل فزاینده‌ای پرورش دهنده برج و آسمان خراش‌ها در سطح شهر و کشور باشد. نکته قابل توجه در استفاده از میلگرد، هزینه آن است.

با گران شدن و هزینه بر شدن ساخت و ساز، میلگرد نیز به همان اندازه در مراکز فروش مصالح ساختمانی در اصفهان افزایش قیمت داشته است. با بالا رفتن قیمت خرید و یا ساخت یک مسکن، به طور معمول دیده شده قیمت نهایی و تعیین کننده میلگرد نیز افزایش یافته است.

از نکات قابل توجهی در رابطه با میلگرد، نقش کششی بودن آن است. البته مقاومت کششی میلگرد، منجر به افزایش میزان مقاومت و استحکام برای ساختمان شده است. میلگرد منجر به افزایش ایمنی و بازدهی طولانی در یک مدت زمان بسیار زیاد است. به همین دلیل، بسیاری از مهندسین ساخت و ساز، بدون استثناء از میلگرد برای اسکلت بندی یک ساختمان بهره می‌برند. حتی در زمان بروز زلزله، میزان خرابی برای یک ساختمان با ساخت میلگرد به ندرت اتفاق می‌افتد.

نقش میلگرد و جنس آن در ساخت و ساز

میلگرد در بیشتر بخش‌های یک ساختمان، به کار می‌رود. اما نکته مهم در رابطه با بهره‌مندی از میلگرد، جنس مقاوم آن است. جنس میلگرد از فولاد است. بنابراین توان تحمل بیش از اندازه وزن یک ساختمان را دارد. به همین دلیل، بر روی نوسانات وارد آمده بر روی میلگرد، هیچ نقش منفی و یا مشکلی سازی از نظر ایمنی برای میلگرد وجود ندارد.
میلگرد تنها در ساختار ستون استفاده نمی‌شود. میلگرد در فونداسیون، یک ساختمان نقش کاربردی و مهمی را ایفا می‌کند.

میلگرد نقره ای

نقش میلگرد اروپایی و فولاد کربن در ساخت و ساز

دو نوع از میلگرد در ساخت و ساز به صورت اروپایی و فولاد پر کربن وجود دارد. میلگرد با ساخت اروپایی، از جنس منگنز می‌باشد. از بهترین و مهم‌ترین ویژگی که برای این نوع از میلگرد می‌توان بیان نمود در رابطه با درصد خم شدن آن است. بنابراین میزان منعطف بودن این نوع از میلگرد در بین میلگرد‌های دیگر، بسیار بیشتر است.

نکته مهم در رابطه با میلگرد اروپایی، نوع ساخت آن برای موقعیت آب و هوایی است. از نظر شرایط آب و هوایی، برای مکان‌هایی که مستعد طوفان و همین طور زمین لرزه می‌باشند مناسب نیست. از میلگرد اروپایی در مناطق زلزله خیز به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود. اما از نظر هزینه می‌توان به عنوان میلگرد مقرون به صرفه از آن یاد کرد. نوع دیگر میلگرد، با نام میلگرد با فولاد کربن است.

این مدل از میلگرد در بازار‌های جهانی، با نام میلگرد سیاه نیز شناخته شده اند. از این نوع میلگرد برای شرایط آب و هوایی مرطوب می‌توان بهره‌مند شد. البته میلگرد از نوع فولاد کربن، نسبت به میلگرد اروپایی، مصرف بهتر و بیشتری را در ساخت و ساز به خود اختصاص داده است.

نقش میلگرد با دو مدل پلیمر و اپوکسی

دو نوع میلگرد دیگر، با نام پلیمر و اپوکسی وجود دارد. این دو مدل میلگرد، برای از نظر ساخت و شرایط آب و هوایی و قابلیت استفاده در هر منطقه، شکل متفاوت و خصوصیات مختص به خود را دارند. میلگرد پلیمر، دارای مقاومت و استحکام بالا در برابر انواع مواد سولفاتی و زنگ زدگی است.

از این مدل میلگرد، در پروژه‌های ساختمانی به شدت استفاده می‌شود. البته میلگرد پوشش دهنده به نام اپوکسی نیز شناخته می‌شود. این مدل از میلگرد، از نظر هزینه خرید، قیمت بیشتری نسبت به میلگرد پوشش دهنده به خود اختصاص داده است.

این نوع میلگرد، در معرض ضربه خوردن و ایجاد ترک خوردگی می‌باشند. از دلایل ترک خوردگی و میزان ضربه دیدن این میلگرد، ظریف و شکننده بودن آن است. بنابراین تنها ساخت میلگرد از نظر جنس، می‌تواند تعیین کننده برای مقاومت و استحکام آن باشد. با این حال، میلگرد خود یک فولاد، مقاوم است. میلگرد با توجه به نوع ساخت خود، دارای مقاومت قابل توجهی است. به همین دلیل، این نوع استحکام و مقاومت، می‌تواند در صنعت ساختمان سازی، نقش مهمی را ایفا کند.

قبل از اشاره به هر نکته‌ای، ابتدا باید نسبت به کاربرد‌های میلگرد نیز اطلاعاتی را در دست داشت. هر نوع میلگرد با ساخت متفاوت، برای یک بخش و همین طور برای شرایط آب و هوایی متفاوت ساخته شده است. با آشنا شدن با این مقطع فولادی، به سادگی می‌توان از آن در بخش‌های متفاوت ساخت و ساز استفاده کرد. با این حال، برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی در ساخت و ساز، باید با آگاهی بیشتر نسبت به میلگرد، برای خرید آن اقدام نمود. در هر صورت، میلگرد نقش بسیار کلیدی و مهم را برای پایه گذاری یک بنای ساختمانی را بر عهده دارد. از این نظر، بهترین نکته برای خرید میلگرد، شناخت و آگاهی نسبت به نوع و مدل‌های متفاوت برای آن است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *