10 مزایای میلگرد FRP برای ساخت و ساز

مزایای میلگرد FRP

مزایای میلگرد FRP نسبت به میلگردهای فولادی بسیار زیاد است؛ از همین رو قصد داریم در این گفتار به این موضوع بپردازیم. میلگرد FRP یکی از انواع مصالح ساختمانی است که از جنس کامپوزیت می‌باشد. از این میلگرد می‌توان به جای میلگردهای فولادی نیز استفاده کرد، همچنین این میلگرد فروش بالایی در مراکز مصالح ساختمانی اصفهان دارد.

یکی از ویژگی‌های مثبت این نوع مصالح ساختمانی این است که از خوردگی و زنگ زدگی میلگرد در فضاهای خورنده و اسیدی جلوگیری می‌کند. از کاربردهای میلگرد FRP، در فضاهایی که نیاز به عدم وجود اختلالات مجاورت با میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی وجود دارد؛ مناسب‌ترین گزینه برای مسلح کردن بتن است.
این محصول با توجه به مقاومت بالایی که دارد در برابر ضربات و فشارهای سولفات و کلرید‌ها و همچنین دوام لازم در برابر خوردگی‌ها و فرسایش، به طور گسترده ای به کار میرود. برای پایین آوردن قیمت تعمیر سازه‌های فراساحلی که در برابر مکان خورنده دریا قرار می‌گیرند و به صورت تدریجی پوشش بتنی میلگرد فولادی دچار آسیب خواهد شد.
با استفاده از میلگردهای FRP در مجاورت روش‌های مقابله موجود مانند حفاظت کاتدیک و پوشش اپوکسی تا حدودی با موفقیت انجام شده است.

مزایای میلگرد FRP

مزایای میلگرد FRP عبارت است از:

  1. افزایش مقاومت کششی
  2. مقاومت در مقابل اسیدها، بازها و خوردگی‌ها
  3. عایق الکتریکی و مغناطیسی
  4. افزایش مقاومت سازه بتنی
  5. سبک بودن وزن سازه و عدم ایجاد بار اضافی بر سازه
  6. مقاومت در برابر خوردگی
  7. خزش
  8. چسبندگی مناسب
  9. خستگی
  10. قیمت مناسب

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

میلگرد FRP

1. افزایش مقاومت کششی

میلگرد FRP در مقایسه با میلگردهای فولادی از مقاومت کششی بیشتری برخوردار است. این نوع میلگردها در معرض کشش قرار گرفتن پیش از جدا شدن تسلیم نمی‌شوند. مقاومت کششی میلگرد FRP نسبت به میلگردهای فولادی مسلح شده بسیار بیشتر است.

2. مقاومت در مقابل اسیدها، بازها و خوردگی‌ها

از مزایای میلگرد FRP مقاومت در مقابل اسیدها، بازها و خوردگی‌ها است. در صورتی که برای تولید میلگردهای کامپوزیتی FRP از اپوکسی استفاده می‌شود تا مقاومت و دوام این محصول در برابر مواد شیمیایی همچون نمک، اسید، آب افزایش یابد تا از زنگ زدگی میلگرد جلوگیری شود.
از این نوع میلگردها برای تولید سازه‌هایی که در برابر نمک‌های یخ زا قرار می‌گیرند استفاده می‌شود؛ زیرا از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند. همچنین برای ساخت سازه‌های دریایی، عرشه پل و اسکله از این نوع میلگردها استفاده می‌شود.

3. عایق الکتریکی و مغناطیسی

به دلیل امکان نارسایی الکتریکی و مغناطیسی میلگرد FRP، این نوع مصالح ساختمانی برای ساخت و ساخت مکان‌هایی از جمله فرودگاه‌ها ، بیمارستان‌ها، مراکز اداری و ارگان‌ها و غیره که در مجاورت میدان مغناطیسی و الکتریکی قرار دارند؛ برای مقابله از آسیب‌های جانی به کار می‌روند.

4. افزایش مقاومت سازه بتنی

وجود خوردگی‌ها و زنگ زدگی‌ها در بتن مسلح شده توسط میلگردهای فولادی به صورتی است که میله‌های فولادی که در داخل بتن قرار دارند زنگ می‌زنند و تبدیل به اکسید می‌شوند.
در واقع این اکسیدها داخل بتن پخش می‌شوند در نهایت منجر به از بین رفتن بتن می‌گردند. با خورده شدن میلگرد و بتن، سازه‌های بتنی دچار آسیب می‌شوند. با توجه به افزایش مقاومت میلگردهای FRP و خاصیت ضد خوردگی موجب مقاوم سازی سازه‌های بتنی می‌گردند.

میلگرد FRP

5. سبک بودن وزن سازه و عدم ایجاد بار اضافی بر سازه

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های میلگرد FRP سبک بودن آن است دلیل آن‌ها پایین بودن چگالی است که سبب می‌شوند تا سازه متحمل بار اضافی نشود.

6. مقاومت در برابر خوردگی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از میلگرد FRP به عنوان میلگردهای فولادی در مناطق فراساحلی است.

7. خزش

از دیگر مزایای مهم میلگرد FRP وجود الیاف کربنی و شیشه‌‍ای است که از مقاومت و استحکام کافی در برابر خزش قرار دارند؛ لذا بیشتر رزین‌ها برخلاف الیاف مقاومت و دوام لازم را در برابر خزش ندارند؛ بنابراین به منظور قرار گیری و حجم الیاف تقویتی، تاثیر بسزایی در فرایند خزش کامپوزیت دارد.

یکی از نمونه الیاف GFRP که از کیفیت و مرغوبیت مناسبی برخوردار است همچنین مقدار کرنش خزشی محاسبه شده است و این کرنش تقریبا 3 درصد کرنش الاستیک اولیه است.

در واقع می‌توان گفت که مقاومت خزشی میلگرد FRP در مقایسه با میلگرد فولادی بسیار بهتر است. براساس تحقیقات و آزمایشاتی که در این حوزه انجام شده است چنانچه که زیر نظر یک شرکت آلمانی بر روی GFRP نشان می‌دهد.
در صورتی که فشار وارد شده به آن کمتر از 60 درصد مقاومت نهایی باشد، پاشیدگی و متلاشی شدن خزشی اتفاق نمی‌افتد.

میلگرد FRP

8. چسبندگی مناسب

میلگردهای کامپوزیت FRP از چسبندگی مناسبی با بتن برخوردار هستند. به دلیل ویژگی‌ها و خاصیت‌هایی که موجب می‌شود سالیان متمادی بدون اینکه صدمه و آسیبی به سازه برسد. همچنین موجب افزایش طول عمر و ماندگاری آن شود. این نوع میلگردها نسبت به میلگردهای فولادی تا 15 برابر از مقاومت و طول عمر برخوردار هستند.

9. خستگی

مقاومت میلگرد FRP در مقابل سیکل‌های مستمر و پیوسته بارگذاری یا میزان مقاومت آن‌ها را در برابر خستگی، به واسطه استفاده بیش از حد FRP در صنایع هوا فضا گردیده است.

وجود الیاف کربنی و اپوکسی نسبت به میلگردهای فولادی در برابر خستگی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند؛ لذا مقاومت GFRP در برابر خستگی کمتر از فولاد است. براساس تحقیقات انجام شده اگر میلگرد FRP تحت تنشی برابر یا کمتر از 50 درصد مقاومت نهایی قرار گیرد از مقاومت کافی در برابر خستگی برخوردار است.

10. قیمت مناسب

کاربرد میلگرد در ساخت و ساز بسیار زیاد است و همانطور که می‌دانید برای خریداران قیمت مساله‌ی مهمی است. یکی از مزایای میلگرد FRP مناسب بودن قیمت این محصول است. با استفاده از آرماتور FRP هزینه‌ها تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت. این مسئله موجب خواهد شد تا تمایل افراد برای استفاده از انواع کامپوزیت‌ها افزایش یابد. قیمت تمام شده میلگرد FRP نسبت به میلگردهای فولادی ارزان‌تر است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *