انواع بتن مسلح الیافی چه ویژگی‌هایی دارند؟

انواع بتن مسلح الیافی

انواع بتن مسلح الیافی کاربردهای زیادی در صنعت ساخت و ساز دارند و جزء مصالح پر متقاضی مراکز فروش مصالح ساختمانی اصفهان به شمار می‌آید، از این نوع الیاف‌ها در بخش‌های مختلفی برای بتن همراه با ملات‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بتن الیافی چیست؟

الیاف‌ها در واقع یکی از موارد بسیار عالی هستند که از آن برای بتن و ملات دیگر استفاده می‌شود. الیاف به کار رفته در بتن می‌تواند تا حدود زیادی از به وجود آمدن ترک‌ها و انقباضات داخل بتن جلوگیری کند.

از فواید الیاف استفاده شده در بتن این است که در برابر آتش بسیار مقاوم و بادوام هستند. همچنین میزان استفاده از میلگرد را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد و یا حتی از بین می برد. در نتجه باعث خواهد شد تا تمام بتن از مقاومت لازم برخوردار باشند.
امروزه استفاده از بتن‌های الیافی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد بسیار زیاد شده است و حتی از الیاف جدیدی در این نوع از بتن استفاده می‌شود که جایگزین فولاد و شیشه شده است.

بتن الیافی چیست؟

انواع بتن مسلح الیافی

انواع بتن مسلح الیافی عبارتند از:

  1. الیاف فولادی
  2. بتن مسلح با الیاف شیشه
  3. الیاف مصنوعی
  4. بتن الیاف پلی پروپیلن
  5. الیاف پلی استر
  6. الیاف کربن
  7. الیاف طبیعی
  8. الیاف سلولز

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. الیاف فولادی

الیاف فولادی در واقع از سری مواردی هستند که به عنوان تقویت‌کننده فلز مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که از مقدار مشخص شده الیاف فولادی در بتن استفاده شود ویژگی‌های فیزیکی درون بتن تغییر پیدا می‌کند.
به عنوان مثال مقاومت در برابر ترک خوردگی، ضربه، خستگی، استحکام و موارد دیگر تا حد بسیار زیادی برطرف می‌شود. معمولا از این نوع بتن‌ها با این الیاف در سازه‌هایی مانند کفپوش، پل، تونل، روسازی سنگین و موارد دیگر استفاده می‌کنند.

2. بتن مسلح با الیاف شیشه

بتن مسلح با الیاف شیشه را از الیاف شیشه‌ای که بسیار ظریف هستند تهیه می‌کنند. الیاف شیشه‌ای در واقع از نظر خواص و ویژگی شباهت بسیار زیادی به کربن و پلیمر دارد. این نوع از بتن‌ها به اندازه فیبر کربن سختی و مقاومت ندارد ولی قیمت پایین‌تری دارند و از نظر ساختار، ساختار شکننده‌ای دارند.

بتن الیافی

3. الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی که برای بتن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند در دو دسته‌بندی هستند که آن‌ها عبارتند از: دسته‌بندی ماکرو و دسته‌بندی میکرو.

در ادامه این دو دسته‌بندی را برای شما به صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

. الیاف مصنوعی میکرو

در واقع این نوع از الیاف قطر کمتر از سه دهم میلیمتر دارد و به عنوان فیبریلاسیون نیز در بین افراد شناخته می‌شود.

ویژگی بسیار خوبی که در این نوع الیاف وجود دارد این است این نوع از الیاف می‌توانند ضربه را بسیار خوب کنترل کنند و از آسیب دیدن در برابر ضربه جلوگیری می‌کند، همچنین می‌تواند از آسیب دیدن مواد منفجره در زمان آتش سوزی جلوگیری کنند و یک مزیت بسیار عالی را به دست بیاورد.

. الیاف مصنوعی ماکرو

الیاف مصنوعی ماکرو در واقع ترکیبی است که آن‌ها از پلیمرهای مختلف به دست می‌آورند. این نوع از الیاف‌ها به صورتی هستند که به عنوان یک جایگزین بسیار عالی برای الیاف فولادی از آن استفاده می‌شود. الیاف‌ها متناسب با دسته‌بندی‌های قرار می‌گیرند که آن‌ها عبارتند از:

4. بتن الیاف پلی پروپیلن

بتن مسلحی با استفاده از الیاف پلی پروپیلن ساخته می‌شود با نام پلی پروپن در بین افراد شناخته می‌شود. این نوع الیاف به عنوان یک الیاف مصنوعی به حساب می‌آید. همانطور که گفته شد از پروپیلن ساخته شده است و کاربرد بسیار زیادی دارد.

الیاف PFR به این صورت است که می‌تواند ترک خوردگی را کنترل کند و نفوذپذیری و نفوذ آب را در بتن تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. در واقع الیاف پلی پروپیلن در دسته‌بندی گروه پلی الفین‌ها هستند که به صورت کریستالی و غیر قطبی هستند.

این نوع از الیاف‌ها از نظر خواص و شباهت بسیار زیاد به پلی اتیلن شبیه هستند و می‌توانند در برابر حرارت اسید و باز و حلال‌های آلی مقاومت بسیار عالی از خودشان نشان بدهند و بسیار سخت‌تر عمل کنند.

الیاف پلی استر

5. الیاف پلی استر

الیاف پلی استر را معمولاً برای کفپوش‌های صنعتی و انبار‌ها و همچنین مصالح ساخت پیش ساخته استفاده می‌کنند. در واقع الیاف‌های پلی استر برای اینکه بتوانند ظرفیت سازه را افزایش بدهند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6. الیاف کربن

یکی از انواع بتن مسلح الیافی، کربن است که قطر آن 5 تا 10 میکرومتر است. این نوع از الیاف‌ها مزیت‌های بسیار عالی که دارند این است که مقاومت کششی و شیمیایی بالایی دارند. همچنین می‌توانند که دمای زیادی را تحمل می‌کنند، وزن کمی دارند و سختی بسیار خوبی دارند.

7. الیاف طبیعی

امروز برای اینکه بتواند الیاف طبیعی را تهیه کنند از منبع‌های حیوانی، گیاهی و معدنی استفاده می‌کنند. در طبیعت فیبر بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند انواع سلولزی مانند پنبه، چوب، غلات و کاه را به وجود بیاورد.امروزه استفاده از الیاف طبیعی برای ساختن بتن توصیه بسیار زیادی می‌شود؛ زیرا معمولاً دسترسی به الیاف طبیعی در طبیعت بسیار زیاد وجود دارد. همچنین نوع از الیاف می‌توانند استحکام و دوام بسیار بالایی داشته باشد و کاربری بسیار خوبی را به دست بیاورد.

در سال‌های گذشته از کاه برای ساخت خانه‌ها استفاده می‌کردند که یک ویژگی بسیار عالی به حساب می‌آید.

8. الیاف سلولز

در واقع الیاف‌های سلولزی در چوب، پوست یا برگ درختان به وجود می‌آید. درون الیاف سلولزی همیشه لیگنین و همی سلولز وجود دارد که همین موضوع می‌تواند خواص مکانیکی خاصی را برای افراد به وجود بیاورد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *