انواع سنگ کف پارکینگ چه ویژگی‌هایی دارند؟

با انواع سنگ کف پارکینگ آشنا شوید

انواع سنگ کف پارکینگ جزء مصالحی هستند که باید از مقاومت و استحکام کافی برخوردار باشند تا در برابر شرایط آب و هوایی بادوام و ماندگار باشند.
نوع مصالح و سنگی که برای کفپوش پارکینگ استفاده می‌کنید بایستی ضد لغزش و ضد آب باشد تا در برابر برخورد یا ضربه دچار شکستگی یا ترک خوردگی نشود، بنابراین لازم است تا هنگام خرید از مراکز معتبر مصالح ساختمانی اصفهان حتما این نکته را در نظر بگیرید.

در ادامه قصد داریم تا شما را با انواع سنگ کف پارکینگ آشنا کنیم.

انواع سنگ کف پارکینگ

انواع سنگ کف پارکینگ عبارتند از:

  1. سنگ چینی
  2. کوارتزیت
  3. سنگ مرمریت
  4. گرانیت
  5. سنگ تراورتن
  6. کریستال
  7. سنگ بدنه پارکینگ
  8. رمپ پارکینگ

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. سنگ چینی

سنگ‌های چینی، یکی از بهترین و بادوام‌ترین سنگ‌های ساختمانی است که در مقایسه با سنگ‌های گرانیت از مقاومت و زیبایی خاصی با تنوع رنگی بالا برخوردار است.

سنگ مرمریت پارکینگ

2. سنگ کوارتزیت

یکی از انواع سنگ کف پارکینگ سنگ‌های کوارتزیت می‌باشد، این نوع مصالح ساختمانی از سنگ‌های بسیار سخت با مقاومت بالا تشکیل شده‌اند که از لحاظ شکل ظاهری مشابه سنگ‌های مرمریت هستند و از لحاظ کیفیت و مقاومت مشابه سنگ‌های گرانیت می‌باشند.

سنگ کوارتزیت یا سنگ کریستال در معرض شرایط آب و هوایی مختلف مانند هوازدگی، خط و خراش، سایش و لکه بسیار مقاوم و بادوام است. کوارتزیت از لحاظ شکل ظاهری بسیار زبر و تیره است. این نوع سنگ‌ها بیشترین کاربرد را برای پروژه‌های سنتی و نوستالژیک دارند. سنگ کوارتزیت مناسب برای کف پارکینگ است زیرا از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است.

3. سنگ مرمریت

سنگ مرمریت از لحاظ شکل ظاهری با طرح‌های مختلف و رنگ‌بندی‌های گوناگون از انواع سنگ‌های شناخته شده در صنعت ساخت و ساز است که برای نماکاری ساختمان هم از سنگ مرمریت استفاده می‌شود. با توجه به اینکه در این نوع مصالح ساختمانی رگه‌های ناخالصی وجود دارد برای استفاده به عنوان کفپوش به ویژه کف پارکینگ فضاهای بسته که رفت و آمد کمتر است.

مانند پارکینگ مجتمع‌های مسکونی درب ورودی مشرف به پارکینگ و محل رفت و آمد ساکنین بسیار حائز اهمیت است. سنگ‌های مرمریت بهترین گزینه برای انتخاب هستند مانند سنگ مرمریت هرسین یا گندمک، سنگ‌های مرمریت دارای رگه‌های کم رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توجه داشته باشید که استفاده از سنگ‌های مرمریت برای پارکینگ‌های روباز به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ به این دلیل که این نوع مصالح ساختمانی به شدت در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند و شکل ظاهری و رنگ آن‌ها به مرور زمان تغییر خواهد کرد.

سنگ گرانیت پارکینگ

4. سنگ گرانیت

سنگ گرانیت از سنگ‌های بسیار مقاوم و بادوامی است. این سنگ‌ها بهترین گزینه برای کفپوش پارکینگ هستند از لحاظ ساختار است. در صورتی که به دنبال تنوع رنگی و طرحی بالایی نیستید به شما توصیه می‌کنم از این نوع مصالح ساختمانی استفاده کنید. البته سنگ گرانیت برای کفپوش پارکینگ‌های روباز گزینه بسیار مناسبی است.

نمونه‌هایی از سنگ‌های گرانیت کف پارکینگ نظیر گرانیت مشکی نطنز و سفید، گرانیت سفید زاهدان، گرانیت سفید بروجرد می‌باشند.

5. سنگ تراورتن

سنگ تراورتن از مصالح ساختمانی است که در آن رگه‌های ناخالص زیادی را می‌توان مشاهده کرد جنس این نوع سنگ از آهک است که مقاومت و دوام کمی در برابر فشار و سایش دارد.

به همین دلیل توصیه می‌شود که به عنوان کفپوش پارکینگ از سنگ تراورتن استفاده نشود. البته در صورت ضرورت می‌توانید از سنگ‌هایی که ضخامت بیشتری در مقایسه با سایر سنگ‌های دیگر دارند استفاده کنید. بهترین نمونه سنگ‌های تراورتن می‌توان به: آباد و حاجی آباد اشاره کرد.

6. سنگ کریستال

یکی از انواع سنگ‌های کف که جزء سنگ‌های مرمر به شمار می‌رود، سنگ کریستال است. این نوع مصالح ساختمانی از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند از مهم‌ترین ویژگی‌های سنگ های کریستال افزایش مقاومت و ضخامت آن است.

سنگ بدنه پارکینگ

7. سنگ بدنه پارکینگ

به منظور طراحی نمای داخلی پارکینگ به طور خاص پارکینگ‌های روباز یا سرپوشیده توصیه می‌شود از سنگ‌های ساختمانی استفاده شود؛ مانند انواع سنگ‌های مرمریت، سنگ چینی، گرانیت و سنگ تراورتن.
سنگ گرانیت مناسب برای کف پارکینگ‌های روباز و پرازدحام است. به دلیل تخلخل و پایین بودن چسبندگی این نوع مصالح بر روی دیواره ضروری است از اسکوپ استفاده شود.

سنگ‌های گرانیت مناسب برای استفاده از نماهای داخلی مجتمع‌های مسکونی و تجاری است. البته برای انتخاب نوع رنگ‌بندی سنگ‌ها متناسب با سبک طراحی و دکوراسیون ساختمان انتخاب شود.

توجه داشته باشید که هنگام انتخاب نوع رنگ مصالح ساختمانی خود چنانچه پارکینگ در طبقات زیرین قرار دارد نور و روشنایی کمتر است از سنگ‌های روشن‌تر که دید بهتری دارند استفاده شود. انواع سنگ‌های مرمریت عبارت است از:

  • هرسین
  • دهبید
  • لاشتر
  • نیریز
  • الیگودرز

رمپ پارکینگ

8. رمپ پارکینگ

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شیوه ساخت پارکینگ مجتمع‌های مسکونی به ویژه پارکینگ‌های طبقاتی؛ انتخاب مصالح ساختمانی مناسب با طراحی دقیق رمپ پارکینگ محسوب می‌شود.منظور از رمپ، شیب راهه است که از یک سطح شیب دار تشکیل شده است شبیه به پلکان نقش اتصال دو محیط غیر همسطح را برعهده دارد.

رعایت اصول و قوانین مندرج در شیوه ساخت و اجرای شیب و عرض بسیار مهم و کلیدی است؛ زیرا زمانی که شیب رمپ بیش از حد استاندارد باشد احتمال لغزش خودرو بسیار زیاد خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مراحل اجرایی رمپ پارکینگ نوع مصالح ساختمانی مناسب است. چنانچه که این نوع مصالح ساختمانی مناسب این فضا و محیط است. استفاده از سنگ‌های طبیعی بهترین گزینه برای انتخاب رمپ پارکینگ است؛ چرا که مقاومت و دوام سنگ نسبت به هیچ متریال دیگری قابل مقایسه نیست.

اکنون در بین انواع سنگ‌های طبیعی بهترین و شاخص‌ترین گزینه است. سنگ‌های طبیعی مانند سنگ‌های گرانیت و چینی هستند و دارای مقاومت و دوام بالا همراه با مقاومت فشاری هستند؛ لذا ممکن است از تعدادی از سنگ‌های مرمریت مقاوم و بدون رگه مانند مرمر گندمک به کار گرفته شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *