نقش فولاد در ساختمان سازی چیست؟

نقش فولاد در ساختمان سازی

نقش فولاد در ساختمان سازی با توجه به اندازه و شکل آن، انعطاف بسیار بالا و مقاومت بی نظیری را از خود به جا گذاشته است. فولاد، جدای استفاده از آن در ساخت و ساز، در فرایند‌های دیگری از صنعت نیز به کار می‌رود. برای مثال نقش فولاد در تولید مصالح بسیار پر رنگ است. فولاد ساختمانی، شکل و انواع متفاوتی نسبت به فولاد صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند. فولاد ساختمانی، برای بخش‌های مهمی از یک سازه، مانند ساخت پارکینگ، مدرسه و خودرو کاربرد دارد.

تمامی موارد فوق در ساخت و ساز، نیاز به یک مصالح ساختمانی، کم هزینه و با ایمنی بالا دارند. بنابراین بتن نقش تعیین کننده و مناسبی را از خود در جهت ساخت و ساز نشان داده است. البته از مقطع فولادی، برای ساخت چارچوب نیز استفاده می‌کنند. در ساختار ورق فولادی، از درصد بالایی آهن استفاده شده است. آهن موجود در ساخت و ساز، برای ورق فولادی، می‌تواند برای بام و دیوار‌های داخلی، سقف و همین طور درب و پنجره مناسب باشد. البته بتن، پوشش دهنده مناسبی برای دیوار می‌باشند.

ورق‌های متنوعی برای ساخت و ساز از هر مدلی در مراکز فروش مصالح ساختمانی در اصفهان وجود دارند که شامل ورق گالوانیزه، ورق روغنی، ورق‌هاردوکس و ورق استیل است.

نقش فولاد در تولید میلگرد چیست؟

برای ساخت میلگرد، به میزان 44% از فولاد استفاده شده است. با توجه به این که میزان مقاومت کششی ضعیف و استحکام فشاری بالاد ر ساختار آن، به سادگی نمی‌تواند برای تحمل بار ساختمان مناسب باشد. از این جهت، میلگرد به عنوان یک ساختار مناسب در ساختمان، می‌تواند اسکلت بندی ایده آلی را برای جبران کردن این میزان از مقاومت کششی برای ساختمان را داشته باشد.

کاربرد میلگرد در ساخت و ساز بسیار زیاد است، میلگرد تحمل کننده تنش‌های ایجاد شده به صورت کششی برای ساختمان و تحمل کردن و ضعف بتن را به همراه داشته باشد. با توجه به شرایط یک سازه، باید میلگرد مناسب با آن نیز انتخاب شود. عمر مناسب و مفید برای یک سازه باید افزایش پیدا کند. طول عمر مفید برای یک سازه، با توجه به پیدایش وقوع زلزله و همین طور بلایای طبیعی، خود را نشان می‌دهد.

میزان خسارات وارد آمده بر ساختمان، نشان دهنده مقاوم بودن آن از نظر ساخت می‌باشد. البته این روز‌ها، قیمت مصالح ساختمانی، به شدت افزایش یافته است. بنابراین میلگرد، به عنوان یکی از مصالح کاربردی از خانواده فولاد و با هزینه بالا است. با چالش‌های بیشماری که کشور ایران در رابطه با تورم و نرخ قیمت‌های روزانه‌ای که از مواد و مصالح ساختمانی، میزان هزینه‌ها به شکل فزاینده‌ای افزایش یافته است.

تیرآهن

نقش فولاد در تولید لوله

لوله از جمله مهم‌ترین بخش در ساخت و ساز است. لوله می‌تواند به دو صورت به شکل فلزی و غیر فلزی استفاده شود.
کاربردی‌ترین نوع لوله برای ساختمان سازی، شامل:

  • لوله سیاه
  • لوله مناسب برای منتقل کردن آب
  • انتقال گاز
  • لوله مانیسمان
  • لوله گالوانیزه
  • لوله مناسب برای خطوط آب و فاضلاب شهری

نقش فولاد برای ساخت پروفیل ساختمانی

از مصالح و مواد ساختمانی که فولاد نقش تعیین کننده‌ای برای ساخت به خود اختصاص داده، با نام پروفیل فولادی است. این نوع پروفیل، برای تولید کردن نبشی، ناودانی، سپری و قوطی است. حتی برای ساخت درب، پنجره، نرده و ستون از پروفیل فولادی بهره می‌برند. البته نبشی، در ساختمان سازی، برای مقاومت و پشتیبانی از تیر و ستون و سکو مناسب می‌باشند. البته از دیگر کاربرد‌هایی نبشی فولادی، تولید آن به عنوان یک تکیه گاه است.

نقش فولاد در افزایش مقاومت ساختمان

به دلیل مقاومت بسیار بالا برای ساختمان، از فولاد و تیرآهن استفاده می‌کنند. بنابراین دیگر نیازی به تولید دیوار‌های آجری به شکل بزرگ و با مقاومت بالا نیست. فولاد مناسب برای فضا‌هایی که دارای محدودیت بیشتری در ساخت می‌باشند.

نقش فولاد و مقاومت آن در برابر زلزله

ویژگی خاص فولاد، برای تحمل کردن فشار در برابر انواع نیرو‌ها می‌باشد. نیرو‌هایی که می‌تواند بر روی فولاد ساختمان تاثیر داشته باشد شامل موارد زیر است:

  • زلزله
  • طوفان
  • منعطف بودن آن

بنابراین ویژگی فولاد در برابر انواع زمین لرزه و طوفان بسیار بالا است. منعطف بودن فولاد و میزان فشار‌های وارد آمده بر آن، از میزان خرد شدن و فروریختن آن به شدت جلوگیری می‌کند.

تیرآهن

طول عمر بالا برای اسکلت ساختمان با فولاد

اسکلت بندی برای ایجاد یک سازه، باید به گونه‌ای که مقاومت و استحکام در آن رعایت شده باشد. البته با گذشت زمان، اسکلت ساختمان، نباید مقاومت خود را از دست بدهد. با از دست دادن مقاومت فولاد به کار برده شده در اسکلت بندی ساختمان، منجر به فروپاشی آن می‌شود. به این صورت، تولید سازه فولادی مقاومت و دوام بیشتر بدون پوسیدگی و تخریب را از خود به جا گذاشته است. به شکل عمده، بهره بردن از فولاد و آهن آلات در ساختمان، نقش تعیین کننده و پر اهمیتی را از خود به جا گذاشته‌اند. فولاد ساختمانی، به شکل ساختار ساده به صورت کربن و آهن است. البته میزان کربن به صورت 2% و آهن آن 98% است.

آیا بازیافت پذیری برای فولاد امکان پذیر است؟

در بیشتر موارد، با تخریب کردن ساختمان، میزان آهن و فولاد‌های بسیار زیادی از آن به جا می‌ماند. البته می‌توان تمامی مقاطع فولادی استفاده شده در بنا را، دوباره مورد استفاده قرار داد. به این صورت که با تخریب ساختمان و جداسازی مقاطع فولادی در آن، به سادگی می‌توان بازیافت مطلوبی را رقم زد.

بازیافت فولاد ساختمانی، به شکل ذوب کردن و بهره‌مندی مجدد از آن، بدون این که ویژگی‌های فولاد از بین برود. بازیافت کردن انواع مقاطع فولادی، در جهت جلوگیری از هدر دادن منابع خام می‌باشد.

در بازیافت کردن فولاد، هیچ یک از مزیت و ویژگی‌های آن از دست نمی‌رود. برای بهره‌مندی از انواع فولاد‌های ساختمانی، ابتدا باید نسبت به انتخاب هر کدام از آن‌ها، به میزان مقاومت آن دقت داشته باشید. البته برای فولاد و زیر مجموعه‌های تولید شده برای آن، میزان مقاومت بالایی در هر نوع ساخت وجود دارد. با این حال، برای خرید بهتر و مقرون به صرفه‌تر در رابطه با فولاد و انواع آن در ساختمان سازی، با مهندسین و کارشناسان در این زمینه کمک بگیرید.
به این صورت، انتخاب مناسب و شایسته‌ای را برای خود رقم می‌زنید. این انتخاب، یک فاکتور قابل ملاحظه برای فولاد و نقش آن در ساختمان سازی است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *