کاربردهای انواع گچ چیست؟

کاربردهای انواع گچ

انواع گچ یکی از مصالح ساختمانی پرطرفدار مراکز فروش مصالح ساختمانی در اصفهان است، کاربردهای انواع گچ با یکدیگر تفاوت دارد، برای عایق‌بندی دیوار، سقف و قالب‌بندی المان‌های دکوراتیو به کار می‌رود. گچ ساختمانی از سنگ گچ در طبیعت بدست می‌آید. سنگ گچ دارای بافت بلوری است که از لایه‌های ضخیمی تشکیل شده که بعد از استخراج به پودر گچ ساختمانی تبدیل می‌شود.

سنگ گچ بعد از استفاده از دستگاه‌ها و ماشین آلات سنگ‌شکن از زمین استخراج می‌شود و به کوره انتقال می‌یابد؛ سپس در دمای 180 سانتی‌گراد حرارت داده می‌شود. در اثر این حرارت سنگ گچ از بین می‌رود و آب موجود در آن تبخیر می‌گردد. در نهایت پودر گچ موردنیاز برای ساخت و ساز از این طریق به دست می‌آید. گچ ساختمانی از سنگ گچ خالص تولید می‌شود. در فرایند تولید هیچ مواد افزودنی به آن اضافه نمی‌شود.

کاربردهای انواع گچ

انواع گچ در صنعت ساخت و ساز عبارتند از:

  1. پاششی
  2. گیپتون
  3. سیوا
  4. سفید
  5. ساتن
  6. میکرونیزه
  7. عاج
  8. ژیپس
  9. رنگی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

پاششی

گچ پاششی از طریق دستگاه گچ‌پاش بر روی سطح پاشیده می‌شود و بعد از خشک شدن سطح یکدست و مقاوم ایجاد می‌کند. گچ پاششی مقاومت زیادی در برابر رطوبت و حرارت دارد به همین دلیل مستقیما بر روی سقف یا دیواری که گچ و خاک نشده به کار می‌رود. گچ پاششی پروسه اجرا را تسریع می‌بخشد و با تمام شرایط آب و هوایی سازگار است. این نوع گچ تمامی منافذ سطح را به شکل یکدست پر می‌کند و قابل اجرا بر روی انواع سطوح سیمانی، بتنی، آجری و غیره می‌باشد.

9 مدل گچ در صنعت ساختمان

گیپتون

گچ گیپتون نسبت به گچ معمولی زمان بیشتری به طول می‌انجامد و از چسبندگی بسیار بالایی برخوردار است. از همین رو برای پوشش سطوح فومی، بتنی و سیمانی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. گچ گیپتون بعد از اتمام فرایند پخت در داخل کوره با انواع مواد افزودنی مخلوط می‌شود تا مقاومت کافی را برای پوشش سطوح بتنی را بدست آورد.

این نوع مصالح ساختمانی به صورت تک لایه و دو لایه بر روی آجر، سطوح بتنی متخلخل، بلوک‌های سیمانی، بلوک‌های بتنی، سطوح سیمانی اجرا نمود. این گچ قابلیت چسبندگی را افزایش می‌دهد و میزان جذب آب از 3 درصد کمتر نیست.

سیوا

گچ سیوا از ترکیب گچ میکرونیزه با سایر افزودنی های خاص به دست می آید. این نوع مصالح ساختمانی در مقایسه با سایر گچ های معمولی مقاومت بیشتری دارد و در برابر رطوبت و ضریب انتقال صوتی و حرارتی پایین است. این نوع گچ قابل استفاده بر روی انواع سطوح می‌باشد. از ویژگی‌های منحصر به فرد برای عملیات زیرکاری مناسب است. بر روی سطوحی که با گچ سیوا پوشیده شده از انواع رنگ‌های روغنی، دیوارپوش‌های پی وی سی، گچ پلیمری ساتن، بلکا، پوشش‌های اکریلیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سفید

این نوع گچ برای سفید کاری بنا مورد استفاده قرار می‌گیرد به این کار گچ روکار گفته می‌شود که نسبت به سایر نمونه‌های دیگر گچ قیمت ارزان‌تری دارد. این گچ رنگ سفیدی دارد. برای پرداخت، نازک کاری و سفید کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار چسبندگی این نوع گچ بسیار بالا است نیازی به زیرکاری ندارد.

ساتن

ساتن یکی از انواع گچ‌های ساختمانی است که به منظور سفید کاری لایه نهایی سطوح به کار می‌رود. برای تولید این ماده گچ با مواد افزودنی مشابه پرلیت مخلوط می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع مصالح ساختمانی می‌توان به قابلیت شستشو، مقاومت در برابر رطوبت، مقاوم در برابر خراشیدگی وعدم ترک خوردگی اشاره نمود.

انواع گچ و کاربردهای آن

میکرونیزه

گچ میکرونیزه از دیگر انواع گچ‌های ساختمانی که نسبت به گچ‌های معمولی بسیار پر مصرف است و برای سفیدکاری دیوار، قالب گیری، کشته کشی، مجسمه سازی، گچ بری‌های دکوراتیو و تولید گچ پلیمری و ترکیبی به کار می‌رود. گچ معمولی بعد فرآیند تولید وارد آسیاب می‌شود و دانه‌بندی آن تغییر خواهد کرد. ذرات این نوع گچ بسیار ریز و تقریبا 175 میکرون و یا کمتر از آن می‌باشند.

عاج

دانه‌های گچ عاج بسیار نرم است. از این نوع مصالح ساختمانی به منظور مجسه سازی، تولید رنگ لعابی، کشته کشی ساختمان، ساخت قطعات پیش ساخته گچ استفاده می‌شود. این نوع گچ خاصیت فیزیکی و شیمیایی خاصی دارد و جزء متریال‌های دیرگیر به حساب می‌آید.

ژیپس

گچ ژیپس از مواد معدنی سولفات کلسیم است. رنگ این ماده سفید خالص است در فرایند تولید آن از سنگ گچ استفاده می‌شود.

رنگی

این نوع مصالح ساختمانی از ترکیب پودرهای رنگی شیمیایی در گچ ساده تولید می‌شود. این نوع گچ به صورت طبیعی سفید رنگ یا خاکستری مایل به سفید است که توسط سایر افزودنی‌های طبیعی یا شیمیایی رنگ دهنده و بدون تغییر خاصیت آن می‌توانید انواع گچ را در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. گچ رنگی یکی از انواع گچ های ساختمانی که برای تولید گچ تحریر، ساخت مجسمه، ساخت دکورهای تزئینی و پوشش دیوارها کاربرد دارد.

کاربردهای انواع گچ

گچ از مواد زودگیر است که به عنوان ملات به کار می‌رود. در بناهای امروزی گچ بیشتر برای سفید کاری ساختمان پیش از رنگ‌آمیزی و کاغذ دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت سقف‌های کنافی از گچ‌های پیش ساخته استفاده می‌شود که از کاربردهای گچ در این صنعت محسوب می‌شود. این قطعات در کارخانه تولید در ساختمان نصب می‌شوند.

از گچ برای تولید دیوارپوش گچی و دیوار پیش ساخته گچی استفاده می‌شود. دیوارپوش گچی به صورت پنل بوده و قابلیت استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی را دارد. از گچ برای صنایع کشاورزی، پزشکی و مجسمه‌سازی همچنین تولید سیمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قالب‌سازی در صنایع کاشی و سرامیک، ریخته گری، صنعت کاغذ و چرم همچنین سایر صنایع مانند پتروشیمی نیز می‌توان از گچ استفاده کرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *