مشخصات آجر لفتون چیست؟

مشخصات آجر لفتون دوام آن است که برای دیوار چینی ساختمان استفاده می‌شود.

مشخصات آجر لفتون دوام آن است که برای دیوار چینی ساختمان استفاده می‌شود. آجر لفتون، در دو دسته بندی رنگی تولید می‌شود. این نوع آجر ساختار رنگی به صورت زرد و قرمز متناسبی را به خود اختصاص داده‌اند.

البته بهره بردن از این نوع آجر در اندازه بزرگ، برای دیوار چینی ساختمان استفاده می‌شود. بسیاری از دیوار چینی‌ها در ساخت‌های متفاوت، به شکل یکسان است. به طور مثال، برای ساخت باغ، حصار باغ، ویلا، سوله، دیوار چینی به کمک آجر لفتون انجام می‌شود.

آجر چینی و چیدمان مطلوب آن، جلوه بهتری را برای ساختمان به وجود می‌آورد. بخش‌های دیگری که به کمک آجر، شکل دیوار چینی مطلوبی از آن گرفته می‌شود شامل: اتاق، تراس، درپوش حمام، دستشویی و زدن سقف است. البته زدن سقف، به کمک میلگرد یا تیرآهن و یا به همراه بتن است.

در برخی از موارد، آجر لفتون، برای نماکاری قسمت بیرونی ساختمان نیز به کار می‌رود. بنابراین بخش خارجی ساختمان، باید به نوعی، زیبایی بصری خود را داشته باشد. با توجه به این موضوع، بخش بیرونی ساختمان، می‌تواند به کمک آجر لفتون نیز نما کاری شود. البته مدل‌های متفاوتی برای آجر لفتون در مراکز فروش مصالح ساختمانی در اصفهان وجود دارد که نسبت به هم ویژگی خاص به خود را دارند.

آجر لفتون

مشخصات آجر لفتون در ساخت و ساز

از نکات مهم در ساختار شناسی آجر لفتون، تعداد سوراخ شکل گرفته برای آن است. تعداد سوراخ‌های استفاده شده برای آجر، می‌تواند به برای کم کردن میزان وزن آن و همین طور عایق بندی و کسب خلاء استاندارد و مناسب باشد. از آجر لفتون، برای دیوار‌هایی که بتوان از آن‌ها برای تحمل کردن وزن و فشار وارد آمده بر آن استفاده کرد مناسب است.

این مدل از آجر، به صورت پازلی چیده می‌شود. از دلایل قرار دادن آجر به شکل پازلی، قابلیت تحمل پذیری آن در برابر انواع فشار و وزن را افزایش می‌دهد. از نکات مهم در رابطه با این مدل از آجر، نسبت به تحمل کردن وزن بالا است. در ساختار آجر لفتون، از سوراخ‌های بیشماری استفاده شده است. سوراخ‌های موجود برای آجر لفتون، تنها برای زیبا سازی آن استفاده نشده است.

به شکل معمول، وزن بالایی برای ساختار یک ساختمان وجود دارد. بنابراین میزان وزن بالا یک ساختمان و تحمل پذیری آن برای آجر، به کمک سوراخ‌های موجود در آجر لفتون شکل می‌گیرد. با قرار دادن سوراخ در آجر لفتون، مواد ابتدایی و اولیه کمتری نیز استفاده می‌شود. در ایام قدیم، از آجر لفتون، تنها برای دیوار چینی و همین طور در قسمت پی ساختمان استفاده می‌شد.

دیوار خانه با در قرمز

از دلایل دیگر برای قرار دادن سوراخ در آجر لفتون، نفوذ ملات به داخل آن است. در زمان قرار دادن آجر لفتون بر روی هم، میزان فشار آجر بر روی ملات، امکان سرریز شدن ملات به داخل سوراخ آجر را فراهم می‌آورد. بنابراین با شکل گیری این مرحله، درصد مقاومت و میزان بالای چسبندگی ملات و آجر، به وجود می‌آید.

البته بهره‌مندی از مقاومت برای آجر، تنها در اثر نیرو‌های به دست آمده و جانبی بر روی آن افزایش می‌گیرد. البته در رابطه با ساختار آجر لفتون، میزان صاف و صیقلی بودن سطح آن بسیار مهم است. این مدل از آجر، علاوه بر سوراخ‌هایی در ساختار خود، می‌تواند سطح صاف و یکدستی را برای خود داشته باشد.

بنابراین بیشتر معماران در زمینه ساخت و ساز، از یکدست و صاف بودن سطح آجر بیشتر استفاده کرده و از آن لذت می‌برند. البته این روز‌ها، تنها آجر نقش جدا کننده و یا پوسته بیرونی و داخلی یک ساخت را ایفا می‌کند.

بنابراین در گذشته از آجر، به عنوان مقاوم سازی ساختمان نیز استفاده می‌کرده‌اند. با این حال، تعریف و نقش متمایز کننده‌ای برای ساختار آجر لفتون به وجود آمده است. امروزه از دلایل استفاده از آجر سفالی، تنها به دلیل، چیدمان و جدا سازی ساختمان نسبت به بخش‌های دیگر است.

بنابراین مقاومت در ساختار آجر سفالی نقش مهمی را ایفا نمی‌کند. در هر صورت، به کار برند آجر لفتون نسبت به آجر‌های دیگر، علاوه بر استحکام آن، دیوار چینی ایده آلی را به ارمغان می‌آورد. در واقع، همان طور که در مطالب بالا اشاره کردیم برای نماکاری ساختمان هم بسیار کاربردی است.

آجر لفتون، ساختار و ترکیب بدنه زیبا‌تری نسبت به آجر‌های دیگر در بازار دارد. به همین جهت، بیشتر معماران در ساخت و ساز از این مدل آجر بیشتر از ساخت‌های دیگر بهره می‌برند. علاوه بر زیبایی کار، میزان دوام و ماندگاری مطلوبی برای این مدل از آجر شکل گرفته است. با این حال، فرایند ساخت و ساز و مصالح ساختمانی کاربردی برای آن، دیگر مانند گذشته‌ها نیست.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *