نکات ایمنی در گودبرداری کدامند؟

نکات ایمنی در گودبرداری

رعایت نکات ایمنی در گودبرداری بسیار حائز اهمیت است. همانطور که می‌دانید برای انجام هر کاری نیاز به رعایت کردن موازین ایمنی داریم با توجه به اینکه برخی از مشاغل دارای خطر بیشتری هستند می‌توان گفت که رعایت برخی نکات ایمنی در این مشاغل بسیار حساس است و لازم می‌باشد حتما به آن توجه شود. از جمله این مشاغل، مشاغل ساختمانی و شرکت‌های تخریب ساختمان در اصفهان هستند که نیاز به ایمنی بیشتری دارند تا علاوه بر اینکه از خود محافظت کنند باید بتوانند از ساختمان و یا حتی عابرین پیاده که از کنار ساختمان نیمه کاره عبور می‌کنند نیز محافظت نمایند.

یکی از کارهایی که برای ساختمان‌سازی استفاده می‌شود در واقع می‌توان گفت سنگ بنای ساختمان‌سازی می‌باشد، گودبرداری است.

در این بخش قصد داریم نکات ایمنی در گودبرداری را برای شما شرح دهیم از جمله نکات ایمنی که بهتر است هنگام گودبرداری رعایت شود:

1. حتماً این کار تحت نظارت مهندسین ناظر متوسط یک مجری ذیصلاح انجام بگیرد. علاوه بر آن بهتر است آمار کارگران به صورت روزانه گرفته شود و همچنین به تمام مشخصات شناسنامه، آدرس و شماره تلفن آن‌ها دسترسی داشته باشد سپس این آن‌ها را در یک مکان امن نگهداری کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانند پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

2. با وجود مهندس ناظر بهتر است شخصی را برای بررسی ایمنی موجود و مراقبت دائم از دیواره‌های گود هنگام تخریب برج‌ و آسمان‌ خراش‌ قرار دهیم این شخص وظیفه اعلام هشدار به کارگران، تماس گرفتن یا هرگونه عکس‌العمل را بر عهده دارد. یکی از وظایف بسیار مهمی که این فرد به عهده دارد حفظ جان کارگران در هنگام ریزش گود می‌باشد.

3. بهتر است در کارگاه ستون‌های آجری مناسبی برای اعلام خطر به کارگران و ساکنان ساختمان‌های مجاور نیز نصب شود؛ زیرا گودبرداری علاوه بر اینکه به کارگران آسیب وارد می‌کند، می‌تواند به ساختمان‌های مجاور نیز آسیب وارد کند.

4. از جمله آسیب‌هایی که به ساختمان‌های مجاور می‌تواند وارد کند این است که با استفاده از گودبرداری این امکان وجود دارد زیر ساختمان مجاور نیز خالی شده و ساختمان سست شود و از بین برود و در پایان فرو بریزد.

گودبرداری

5. بارها دیده شده که در هنگام عملیات گودبرداری ساختمان‌های مجاور نیز ترک می‌خورد هر چقدر این ترک‌ها بیشتر باشد و به آن‌ها توجهی نشود امکان دارد که افراد ساکنان خانه دچار مشکلات جانی و مالی شوند.

6. در بخشی از موارد گودبرداری بسیار طولانی می‌شود که ممکن است این طولانی شدن به ضرر کارفرما و کارگران باشد؛ زیرا در صورت باز بودن این سازه‌ها، امکان فرو ریختن آن‌ها بیشتر می‌شود و این امکان در زمانی که به فصول باران‌زا نزدیک می‌شویم بیشتر می‌شود.

7. امکان دارد که برخی از کارفرماها به این موضوع توجه نکنند که گودبرداری باید به صورت مرحله به مرحله انجام شود. به همین دلیل باعث بروز مشکلاتی شوند برای جلوگیری از مشکلات این گودبرداری بهتر است گودبرداری را به صورت مرحله به مرحله و با توجه به نقشه‌هایی که مهندسین عمران کشیده‌اند انجام داد.

8. گودبرداری با استفاده از روش دستی و با استفاده از ماشین‌آلات مخصوص هیچ تفاوتی در میزان ایمنی آن ندارد بلکه برای گودبرداری باید روش‌هایی که در نقشه‌های اجرایی آمده است به صورت کامل اجرا شود و بهتر است توجه شود که برای رفتن به مرحله بعدی، قرار دادن فاصله مناسب نمی‌باشد به همین دلیل بهتر است دیواره‌های گودبرداری برای مدت زمان طولانی رها نشود.

گودبرداری

9. این کار که برای گودبرداری نیاز به فاصله منظم و کم می‌باشد، می‌تواند از هر نظر مفید باشد و یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی در گودبرداری به شمار می‌آید. اینکه عدم فاصله بین مرحله‌های گودبرداری باعث می‌شود که گودبرداری سریع‌تر انجام شود و ساختمان نیز سریع‌تر به ثمر برسد. در هنگام گودبرداری بهتر است به طور مداوم، ساختمان‌های مجاور و معابر اطراف مورد بررسی قرار بگیرد و با استفاده از بررسی ترک‌هایی که در دیوارها سقف و کف ساختمان‌های مجاور و معابر اطراف می‌افتد می‌توان میزان خطر یا احتمال خطر را پیش‌بینی کرد.

10. استفاده از ساکنینی که در ساختمان مجاور قرار دارند می‌تواند این امکان را به ما بدهد تا بتوانیم با توجه به دیدگاه‌های ساکنین مجاور میزان خطر را بررسی نماییم و تنها در این صورت است که می‌توانیم به آن‌ها نیز اطلاع دهیم که امکان دارد ساختمان آن‌ها در اثر گودبرداری مورد ریزش قرار گیرد.

11. برای جلوگیری از ریزش ساختمان‌های مجاور، بهتر است ساکنین آن‌ها نیز ساختمان و گودبرداری را به دقت مورد بررسی قرار دهند تا در صورت بروز هرگونه ترک، ساختمان را توسط ناظرین مورد بررسی قرار داده مشکل سریعاً حل شده و بررسی می‌شود.

12. یکی از مواردی که می‌تواند از بروز خطر در هنگام گودبرداری برای ساختمان‌های مجاور جلوگیری نماید این است که در هنگام گودبرداری روش‌های مهار گود را نیز پیاده‌سازی نمایید.

13. لازم به ذکر است که در برخی از موارد امکان نشست و تورم خاک ایجاد صدای شکستگی ترک برداشتن شیشه‌های خانه نیز می‌تواند علامتی برای بروز خطر در هنگام گودبرداری باشد و بهتر است در صورت دیدن چنین علائمی فوراً به کارفرما گزارش داده شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *