اصول اولیه ساخت فونداسیون چیست؟

اصول اولیه ساخت فونداسیون

در این گفتار قصد داریم تا شما را با اصول اولیه ساخت فونداسیون آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید یکی از اولین مراحل برای ساختمان‌سازی، اجرای فوندانسیون است که باید کاملا اصولی و به بهترین شکل ممکن انجام شود. برای ساخت هر سازه‌ای ما نیاز به پی‌ریزی و ساختمان‌سازی داریم. در سال‌های گذشته واژه به جای فونداسیون استفاده می‌شد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین مراحل ساختمان‌سازی است؛ زیرا جزء نخستین مراحل ساخت‌وساز است، در صورتی که این پی‌ریزی به درستی و کاملا صحیح اجرا نشود بعد از مدتی ساختمان ثبات کافی برای ساخت طبقات بیشتر بر روی طبقه اول را ندارد حتی اگر از بهترین مراکز فروش مصالح ساختمانی در اصفهان با کیفیت‌ترین مصالح ساختمانی را خریداری کنید. در سال‌های قبل به خاطر اینکه بیشتر منازل یک طبقه بودند پی ساختمان را با مصالحی مانند چوب و سنگ و آحر می‌ساختند؛ اما امروزه به دلیل اینکه تعداد طبقات بیشتری بسازند لازم است که پی ساختمان حتما از مصالح ساختمانی قوی و محکم‌تری مانند بتن و فولاد ساخته شود تا مقاومت و استحکام بیشتری داشته باشد.

البته ناگفته نماند که تنها استفاده از فونداسیون برای ساختمان‌سازی استفاده نمی‌شود بلکه برای ساخت یک دیوار کاملا ساده نیاز به یک پی‌ریزی ساده و اصولی و درست داریم تا دیوار ساخته شود. همچنین برای ساخت پل‌ها، ساختمان‌ها، آسمان‌خراش‌ها و حتی خانه‌های مسکونی کوچک نیز ما نیاز به فونداسیون داریم به همین دلیل است که نقش فونداسیون در ساخت‌وساز بسیار مهم و کلیدی است؛ چرا که با یک فونداسیون درست و صحیح شما می‌توانید از بروز یک سری حوادث و خسارات جبران‌ناپذیر جلوگیری کنید.

به عنوان مثال ممکن است که با یک زلزله کوچک کل ساختمان و یا خانه‌ای که فدراسیون آن به خوبی اجرا نشده باشد به جان انسان‌ها و همچنین هزینه‌هایی که برای ساخت خانه بوده است خطرهای جدی وارد کند. زمانی که ساختمان فروها ریزد فقط به افرادی که داخل خانه هستند آسیب وارد نمی‌شود بلکه ممکن است این ساختمان روی ساختمان دیگر نیز فروبریزد و آن ساختمان را هم خراب کند.

جالب این است که شما بدانید در ژاپن به دلیل اینکه بسیار زلزله‌خیزها باشد پس تمام خانه‌هایی که در این کشور ساخته می‌شود را با استفاده از فونداسیون ضد زلزله‌ها سازندها بتوانند این خانه‌ها در برابر زلزله‌های 8 ریشتر نیز مقاومت خوبی از خودشان نشان بدهند.

فونداسیون

چرا به فونداسیون نیاز است؟

چرا یک ساختمان به فونداسیون نیاز دارد؟ جواب خیلی ساده است اجرای اصول اولیه ساخت فونداسیون برای مقاومت ساختمان کاربرد دارد و می‌تواند ساختمان را در برابر تکان‌های خیلی شدید مانند زلزله مقاوم سازد. اگر بخواهیم این موضوع را به صورت تخصصی توضیح دهیم باید بگوییم که ساختمان باید به صورتی اجرا شود که انتقال وزن ساختمان به زمین به درستی انجام داده شود و از نشست ساختمان جلوگیری شود.

دلیل دیگری که نشان‌ها دهد که پی‌ریزی باید حتما در ساختمان وجود داشته باشد، این است که وجود ستون برای مقاوم کردن ساختمان‌ها باشد و نکته جالب این است که شما بدانید تعداد ستون‌های یک ساختمان در مراحل اولیه پی‌ریزی مشخص‌ها شود.

در نتیجه ساخته شدن پی ساختمان با تعداد طبقات آن رابطه مستقیم دارد، این موضوع یعنی اینکه هر چه تعداد طبقات ساختمان بیشترها شود. پی‌ریزی ساختمان اصولی‌تر و با مقاومت بیشتری اجرا شود. در بیشتر پی‌ریزی‌ها اصولی وجود دارد که باید رعایت شود و آن اصول پایداری در برابر واژگونی و پایداری در برابر نشست، پایداری در برابر لغزش و پایداری در برابر روانگرایی تأثیرگذار هستند.

آشنایی با انواع فونداسیون در جهان

پی‌ریزی و پی‌ها انواع مختلفی دارند که از گذشته تا به امروزه از آن در ساختن ساختمان استفاده‌ها کنند. شما حتماً باید به این موضوع دقت کنید که پی مخصوص به یک سازه‌ها باشد و شما نمی‌توانید از یک پی برای ساختمان یک طبقه استفاده‌ها شود را برای ساختمان چند طبقه و یا حتی آسمان‌خراش نیز پی‌ریزی و استفاده کنید. اگر این کار را انجام دهید پس به احتمال خیلی زیاد ساختمان شما به سرعت فرومی‌ریزد و شاید هم ممکن است کار شما به اتمام نرسیده بماند و کار تمام نشود.

بهترین پی‌ریزی‌هایی که در سراسر دنیا انجام می‌شود در ایران توسط شرکت‌های تخریب ساختمان در اصفهان و سایر شهرها انجام می‌شود و توانسته نتیجه‌های خوبی را به همراه داشته باشند عبارتند از: پی‌سنگی، پی آجری، پی شفته‌ای، پی بتنی، پی نقطه‌ای، پی‌های نواری، پی‌های گسترده، پی صفحه‌ای و پی‌های مشترک هستند. این نوع پی‌ها در سراسر جهان مورد استفاده قرارها گیرند و در بین این انواع پی بتنی و نقطه‌ای نسبت به بقیه کاربرد و استفاده بیشتری دارد. در ژاپن به دلیل اینکه زلزله بسیار زیادها باشد معمولاً از پی شمعی استفاده می‌کنند تا بتوانند از خرابی ساختمان‌ها بر اثر زلزله جلوگیری کنند.

فونداسیون پی سنگی

· پی‌سنگی

پی‌سنگی معمولاً در مناطق مورد استفاده قرارها گیرد که نشست خاک در آن منطقه وجود ندارد و همچنین امکان وقوع زلزله بسیار پایین‌ها باشد. در پی‌ریزی سنگی باید از سنگ‌های مناسب یا به اصطلاح لاشه‌سنگ استفاده شود. اگر سنگ‌ها پوسیده مدور و یا صیقلی باشند یک گزینه مناسب برای پی‌سنگی نیستند و باید به دنبال سنگ‌های بسیار خوب بود.

در پی‌سنگی معمولاً از دو نوع ملات استفاده می‌کنند و آن‌ها عبارتند از: اولین نوع ملات برای زمانی است که فشار ساختمان کم است و نوع دیگر ملاتی که مورد استفاده قرارها گیرد ملات سیمانی است که ساختمان‌های پرفشار ساخته‌ها شود. باید به این موضوع توجه کنید که پی‌ریزی هزینه بسیار زیادی دارد.

· پی آجری

پی آجری یک نمونه بسیار ساده از فونداسیون‌ها برای ساخت‌وساز از نظر مهندسان عمران در ساختمان‌سازی است. از این نوع پی بیشتر برای ساختمان‌هایی که مساحت کمی دارند استفاده می‌شود. هنگام استفاده از این نوع فونداسیون باید تقریباً 30 تا 40 سانتی‌متر دیوار از پی فاصله داشته باشد تا موجب آجرچینی راحت‌تر و ساده‌تر انجام شود. برای آنکه آجر کمتری استفاده شود بهترین راهکار استفاده از آجرچینی پلکانی یا ضربدری است.

· پی بتنی

پی بتنی یکی از پی‌ریزی‌های بسیار رایج‌ها باشد که امروزه در بیشتر ساختمان‌سازی‌ها مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. به دلیل اینکه این نوع پی مقاومت بسیار زیادی دارد پس بسیار مورد توجه ساختمان‌سازان قرارها گیرد. برای استفاده از این پی باید در ابتدای کار میزان مشخصی از ملات سیمان را که از نوع بتن مگر‌ها باشد را در عمق پی بریزید و بعد از آن با ویبراتور فضای خالی ملات را از بین ببرید؛ زیرا این کار باعث‌ها شود تا مقاومت بسیار زیادی بتن افزوده شود. برای اینکه استحکام بیشتری در این بتن‌ها باشد باید از قالب‌ها و میلگرد‌ها استفاده کنید و آن‌ها را در پی قبل از بتن‌ریزی قرار دهید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *