انواع خاک‌ها در گودبرداری شهری کدامند؟

انواع خاک‌ها در گودبرداری شهری

انواع خاک‌ها در گودبرداری شهری از جمله خاک‌های نباتی، خاک دستی، خاک‌های خشک و بدون چسبندگی، خاک‌های رس و بسیار ریزدانه، خاک‌های مخلوط سخت تا مقاوم می‌باشند. شرکت‌های معتبر تخریب ساختمان در اصفهان برای آشنایی با ویژگی‌های خاک در محل عملیات تخریب ساختمان؛ پیش از شروع اقدام به گودبرداری نخست باید تحقیقات و بررسی‌های ژئوتکنیکی را انجام دهد. سپس باید تأسیسات زیرزمینی، چاه‌های آب و فاضلاب‌ها هر منطقه و مسیر آن‌ها ارزیابی و چک شود.
یکی دیگر از نکات بسیار مهم که باید قبل از تخریب ساختمان مورد توجه قرار گیرد عمیق آب‌های زیرزمینی است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود. چنانچه که بارهای سنگین، به خصوص بارهای دینامیکی و استخرها در پیرامون محل گودبرداری بایستی اقدامات لازم برای کاهش این سربارها در دستور کار قرار گیرد. با توجه به شناخت و آگاهی بیشتر در خصوص انواع خاک و مشخصات خاک در برابر آب، هوا و سایر عوامل مخرب و سایر عوامل آسیب‌زننده دیگر نقش بسزایی دارد.

انواع خاک‌ها در گودبرداری شهری

انواع خاک‌ها در گودبرداری شهری عبارتند از:

  1. خاک‌های نباتی
  2. خاک‌های خشک و بدون چسبندگی
  3. خاک‌های رس و بسیار ریزدانه
  4. خاک دستی
  5. خاک‌های مخلوط سخت تا مقاوم

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

انواع خاک های نباتی

1. خاک‌های نباتی

یکی از انواع خاک‌ها در گودبرداری شهری خاک‌های هستند که مقاومت برشی پایین و دارای تراکم بالایی هستند. در واقع این نوع خاک‌ها با کمترین بارگذاری نشست می‌کنند. این نوع خاک‌ها رطوبت زیادی دارند به همین دلیل برای ساخت‌وساز مناسب نیستند.

در داخل خاک‌های نباتی شما می‌توانید بقایای گیاهان را در آن مشاهده کنید. هنگام گودبرداری باید تمامی دستورالعمل‌های ایمنی را هنگام مقاوم‌سازی و خاک‌برداری انجام دهید. در عملیات گودبرداری شهری تقریباً 1 تا 2 متر اولیه دیوار خاکی وجود دارد به ویژه در محدوده حیاط ساختمان از خاک‌های نباتی استفاده شده است. برای مقاوم‌سازی این نوع خاک‌ها از سولجر شناور همراه با میخ‌کوبی در خاک استفاده می‌شود.

2. خاک‌های خشک و بدون چسبندگی

در مراکز فروش مصالح ساختمانی در اصفهان انواع مختلف خاک وجود دارد، در واقع خاک‌های خشک و بدون چسبندگی به خاک‌های ریزشی هم گفته می‌شوند، به خاطر نبود ریزدانه و خاصیت موئینگی کاملا خشک هستند. به همین دلیل هر لحظه احتمال ریزش آن‌ها وجود دارد. میزان مقاومت و استحکام این نوع خاک‌ها بسیار کم است به همین دلیل گودبرداری این نوع خاک‌ها باید با دقت انجام شود تا آسیبی به ساختمان‌های مجاور نرسد و ایمنی کارگران هم حفظ شود.

در هنگام گودبرداری خاک‌های خشک و بدون چسبندگی هنگام برداشت خاک با استفاده از بیل مکانیکی بایستی توسط خاک‌های اطراف پر شود. البته در این نوع خاک حفاری به منظور نیلینگ و انکراژ بر اساس ریزش خاک گمانه با دستگاه‌های دریل واگن معمول سخت است به همین دلیل نیاز است که از دستگاه‌های دریل واگن مخصوص با روش غلاف گذاری انجام شود. در ضمن با اتخاذ دوغاب تزریقی در این نوع خاک بسیار زیاد است. به دلیل چسبندگی پایین خاک حتما باید تزریق کامل با فشار دوغاب در گمانه انجام شود.

انواع خاک‌ها در گودبرداری شهری

3. خاک‌های رس و بسیار ریزدانه

به صورت کلی خاک‌های رسی زمانی که خشک می‌شوند مقاومت بیشتری پیدا می‌کنند؛ اما زمانی که آب پشت دیواره‌های این نوع خاک‌ها نفوذ می‌کند باعث کاهش مقاومت برشی می‌شود و از همدیگر متلاشی می‌شوند و مقاومت پایینی پیدا می‌کنند. به دلیل خاصیت موئینگی خاک‌های ریزدانه هنگام نفوذ رطوبت باعث ناپایداری و از هم متلاشی شدن خاک می‌شود.

عملیات خاک‌برداری در حالت خشک کار چندان سختی نیست؛ اما باید تمامی جوانب کار را مورد بررسی قرار داد. در این نوع خاک‌ها میزان نفوذپذیری خاک برای تزریق دوغاب و پایین بودن مقاومت چسبندگی بین خاک و دوغاب همچنین با استفاده از روش نیلینگ و انکراژ برای پایدارسازی گود توصیه نمی‌شود. طول باند انکرا در خاک رسی و بسیار ریزدانه بسیار بیشتر از خاک‌های درشت دانه است. به دلیل جابجایی محل در خاک‌های ریزدانه رسی در حالت مرطوب به شکل معمول بالا است. با استفاده از روش‌های خرپایی که اصطلاحاً سازه نگهبان هستند مهار متقابل و تاپ دادن در این نوع خاک‌ها برای پایدارسازی گود به شدت پیشنهاد می‌شود.

4. خاک دستی

به دلیل وجود خاکریزهای که از نخاله‌های ساختمانی و یا خاک‌های بلا در محل انباشته دپو می‌شود ایجاد می‌شوند تحت عنوان خاک‌های دستی گفته می‌شوند. معمولا این نوع خاک‌ها از نظر یکدست بودن و باربری در دسته خاک‌های غیر باربر می‌باشند. در این نوع خاک‌ها قابلیت باربری وجود ندارد و باید به صورت کامل برداشته شوند. به دلیل وجود مصالح ساختمانی مانند آجر، موزاییک، پلاستیک و غیره در خاک نشان از دستی بودن خاک است.

انواع خاک‌ها در گودبرداری شهری

5. خاک‌های مخلوط سخت تا مقاوم

انواع خاک‌های مخلوط سخت تا مقاوم شامل سیلت‌های رس‌دار، رس‌های ماسه‌دار، لایه‌های ماسه‌دار یا ترکیبی از آن‌ها هستند که از نمونه خاک‌های ریزدانه یا چسبنده محسوب می‌شوند.

با توجه به اینکه این نوع خاک‌ها دارای بافتی ریز با مقاومت بالا و تقریباً خاصیت خمیری دارند در دسته خاک‌های سفت طبقه‌بندی می‌شوند. در هنگام گودبرداری خاک‌های مخلوط سخت تا مقاوم به جای ناخن‌های بیل مکانیکی یا لودر کاملا مشخص است که کار گودبرداری این نوع خاک‌ها بسیار سخت و دشوار است.

بهترین روش گودبرداری این خاک‌های مخلوط سخت تا مقاوم از عملیات میخکوب و انکراژ استفاده می‌شود که دارای دوغاب مناسب می‌باشد. با اجرای عملیات نیلینگ و انکراژ به ویژه در عمق‌های بالا در این نوع خاک‌ها زمان و سرمایه در مقایسه با سایر روش‌های سازه نگهبان خرپایی و مهار متقابل به صورت مناسب انجام می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *