مهم‌ترین عوامل موثر بر هزینه تخریب ساختمان

عوامل موثر بر هزینه تخریب ساختمان

در این مقاله قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در تخریب ساختمان در اصفهان و سایر شهرها آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید یکی از نخستین مراحل اولیه ساخت‌وساز، تخریب ساختمان است.

در گذشته این کار توسط چند کارگر ساده انجام می‌شد که بسیار سخت و زمان‌بر بود؛ اما در حال حاضر با پیشرفت‌ها و توسعه‌هایی که در این صنعت شده است عملیات تخریب ساختمان و خاک‌برداری از طریق شرکت‌های پیمانکاری تخریب ساختمان توسط ماشین‌آلات و تجهیزات بروز انجام می‌شود.
منظور از تخریب ساختمان یعنی جدا کردن بخش‌ها از یکدیگر، خراب کردن یا متلاشی کردن هر ساختمان یا سازه‌ای، ویران کردن هر بخش با استفاده از روش‌های پیش برنامه‌ریزی‌شده و کنترل‌شده را تخریب ساختمان می‌گویند.

عوامل مؤثر بر هزینه تخریب ساختمان

عوامل موثر بر هزینه تخریب ساختمان عبارت است از:

  1. زیربنای ساختمان
  2. قدمت و عمر بنا
  3. ماشین‌آلات تخریب ساختمان
  4. مصالح استفاده شده در ساختمان
  5. روش تخریب

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. زیربنای ساختمان

با توجه به اینکه قیمت هر واحد عملیات تخریب ساختمان و خاک‌برداری برحسب زیربنای ساختمان است. به هر میزان که متراژ زیربنای ساختمان بیشتر باشد هزینه تخریب هم بیشتر خواهد بود.

ماشین‌آلات تخریب ساختمان

2. قدمت و عمر بنا

از عوامل موثر بر هزینه تخریب ساختمان قدمت و عمر بنا می‌باشد. کاملا طبیعی است که هر چقدر عمر ساختمان کم باشد ساختمان از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار است که بایستی از ابزار آلات و دستگاه‌های پیشرفته و مجهزی برای عملیات تخریب ساختمان استفاده شود. در نهایت هزینه تخریب افزایش خواهد یافت.

3. ماشین‌آلات تخریب ساختمان

بر اساس ویژگی‌ها و شرایطی که هر پروژه دارد از ماشین‌آلات مختلفی مانند بیل مکانیکی، پیکور، کامیون، لودر و غیره در عملیات تخریب ساختمان استفاده می‌شود سپس متناسب با دستمزد نیروی انسانی و کرایه روزانه ماشین‌آلات بر روی قیمت تمام شده پروژه‌های تخریب مؤثر است.

4. مصالح استفاده شده در ساختمان

فرایند تخریب برای ساختمان‌های فولادی و آجری بسیار سهل و آسان‌تر از ساختمان‌های بتنی است؛ بنابراین قیمت تمام شده تخریب ساختمان برای ساختمان‌های فولادی و آجری بسیار کمتر است.

نکات مهم در هنگام تخریب ساختمان

5. روش تخریب

از دیگر عوامل موثر بر هزینه تخریب ساختمان روش‌های تخریب هستند که شامل:

  • دستی
  • مکانیکی
  • گودبرداری
  • انفجار

البته انتخاب هر کدام از روش‌های تخریب بستگی به محدودیت‌هایی که در منطقه وجود دارد، حساسیت‌های ساختمان‌های مجاور، تجهیزات و ماشین‌آلات است.

نکات مهم برای تخریب ساختمان

لازم است که در عملیات تخریب ساختمان یک سری از نکات را مدنظر قرار دهیم از جمله:

  • رسیدن حداقل آسیب و خسارت به افراد و اموال عمومی
  • محافظت و مراقبت از سلامتی و ایمنی کارگران
  • کاهش آلودگی‌های محیط زیستی

اجرای اصول اولیه ساخت فونداسیون اهمیت زیادی دارد، چنانچه که تراز فونداسیون ساختمان در حال تخریب، پایین‌تر از فونداسیون ساختمان مجاور باشد و یا در صورت ضعیف بودن آن، بایستی قبل از شروع عملیات تخریب ساختمان تمامی دیوارهای مجاور را برای تخریب و گودبرداری مستحکم و مقاوم کرده و نکات ایمنی در گودبرداری را به طور دقیق اجرا کنیم. البته این کار باید توسط شرکت‌های پیمانکاری متخصص پایدارسازی گود طراحی و اجرا خواهد شد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *