ویژگی سنگ نمای ساختمان چیست؟

ویژگی سنگ نمای ساختمان

ویژگی سنگ نمای ساختمان به عنوان یکی از مصالح ساختمانی در انتخاب آن تاثیر دارد. برای عدم شک در انتخاب سنگ از مراکز خرید مصالح ساختمانی در اصفهان ابتدا باید ویژگی‌های هر یک از این نوع سنگ‌ها را مشخص کرد.

با مشخص کردن میزان قابلیت‌های هر نوع سنگ ایجاد شده، از مناسب‌ترین آن‌ها نیز استفاده می‌شود. موقعیت و شرایط جوی برای هر محیط، یکی از نکات تاثیر گذار برای انتخاب سنگ مناسب است.

عامل‌های تعیین کننده دیگری بر روی نوع سنگ و ویژگی‌های آن به شدت موثر می‌باشند. با این حال، برای انتخاب سنگ مورد نظر، ابتدا باید انواع سنگ‌های موجود را با توجه به مقاومت، دوام، نوع رنگ و ویژگی‌های فنی آن‌ها، از هم جدا ساخت.

ویژگی سنگ نمای ساختمان

ویژگی سنگ نمای ساختمان شامل موارد زیر است:

  1. دوام و مقاومت
  2. رنگ سنگ
  3. ویژگی‌های فنی ساختار سنگ

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. دوام و مقاومت

یکی از نکات مهم برای بهره‌مندی از سنگ استاندارد و مناسب برای فعالیت‌های سازه‌ای، ویژگی مقاومت آن است. مقاومت یک سنگ، برای یک بنای ساختمانی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

دوام و مقاومت سنگ، در برابر عامل‌های شیمیایی و همین طور فیزیکی است. البته عامل‌های موثر و مفید برای دوام و کیفیت سنگ، به ساختار داخلی سنگ نیز بر می‌گردد. در قسمت داخلی سنگ، بافت‌ها و ترکیبات موجود در آن، میزان مقاومت و استحکام آن را افزایش یا کاهش می‌دهد.

در ساختار سنگ‌هایی که از استقامت بسیار کمی برخوردار می‌باشند مقادیر زیادی از کانی‌ها در ساختار سنگ وجود دارد. نقش کانی در ساختار سنگ، منجر به ایجاد بافت‌های آسیب دیده و ترک خورده می‌شود.

نمای سنگ سفید رنگ در ساختمان

2. رنگ سنگ

یکی از فاکتور‌های مهم دیگر در رابطه با انتخاب سنگ، رنگ آن است. در واقع، رنگ، یکی از ویژگی‌های مهم برای نشان دادن ساختار ظاهری آن می‌باشد.
اهمیت رنگ سنگ، در میزان قیمت گذاری آن نقش تعیین کننده‌ای را از خود به جا می‌گذارد.

یکی از دلایلی که رنگ سنگ در قیمت آن تاثیر دارد به کار بردن سنگ، برای بخش‌های تزئینی یک ساختمان است. یک سازه، دارای بخش‌های داخلی و خارجی می‌باشد. بنابراین هر بخش، نیازمند نوعی سنگ مناسب و استاندارد می‌باشد. در هر صورت، یک نکته قابل توجه در رابطه با سنگ، استفاده در قسمت داخلی ساختمان و برای بخش‌های تزئینی است.

به همین دلیل، میزان قیمت گذاری نوع سنگ و رنگ متفاوت آن، گوناگون است. یکی از نکات دیگر برای سنگ‌های آهکی و رنگ آن‌ها، این نوع سنگ، دارای رنگ روشن می‌باشد. البته سنگ‌های آهکی به رنگ تیره، برای نمای خارجی ساختمان گزینه مناسبی نیستند.

سنگ‌های آهکی تیره، دارای مقاومت بسیار کمتری نسبت به سنگ‌های آهکی روشن می‌باشند. به همین دلیل، از سنگ‌های آهکی تیره در قسمت خارجی ساختمان به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود.

3. ویژگی‌های فنی ساختار سنگ

برای بهره‌مندی از مشخصات و ویژگی‌های یک سنگ، ابتدا باید نکات فنی را در نظر داشت. نکات فنی از درجه اهمیت بسیار بالا‌تری برخوردار می‌باشند. در ساختار یک سنگ، کانی وجود دارد.

کانی‌ها در شرایط جوی از خود واکنش نشان می‌دهند. شرایط جوی که منجر به ایجاد واکنش برای کانی‌ها می‌شود شامل:

  • سرمای بیش از اندازه
  • گرما
  • میزان رطوبت

فاکتور‌های فوق، منجر به از دست دادن عمر سنگ می‌شود. کانی یکی از مواد طبیعی، به شکل جامد است. البته این ترکیب در قسمت پوسته زمین وجود دارد. فرمول شیمیایی و ساختار اتمی مشخصی نیز برای آن ایجاد شده است. کانی در ساختار خود دارای یک عنصر و در برخی موارد نیز دارای عنصر‌های متعددی است. کانی، به نوعی سنگ معدن نیز می‌باشد و با این نام هم از آن یاد می‌کنند. البته کانی دارای کاربرد‌های بسیار متفاوتی است. به همین دلیل، از کانی به عنوان یکی از مواد اولیه برای استخراج آلومینیوم است. جدای آن نیز از کانی برای ساخت جواهرات و سنگ‌های قیمتی نیز استفاده می‌شود.

با این حال، در جواهر سازی نیز نقش تعیین کننده‌ای را از کانی‌ها می‌توان مشاهده کرد. در هر صورت به کار بردن کانی، برای سنگ‌های ساختمانی نیز، یکی از کابرد‌های بی بدیل آن است.

یکی از نکات مهم برای انتخاب سنگ مناسب، سلیقه افراد است. هر فرد با توجه به دیدگاه‌های خود و علایق و سلایق اش، از سنگ‌های خاصی برای نمای ساختمانی خود استفاده می‌کند.

نمای ساختمان با رنگ سفید و طوسی

نمای ساختمان، خود یکی از ارکان مهم برای سازه است. نما‌های آجری، یکی از نما‌های ساده از ایام گذشته تا به امروز است. البته این روز‌ها، به دلیل تنوع بیش از اندازه در ساختار نما‌های کاربردی برای ساختمان، از نمای آجری کمتری استفاده می‌شود.

در هر صورت، نمای ساختمان به شکل سنگ، همواره در هر زمانی وجود داشته است. به همین دلیل، بیشتر افراد در تلاش هستند که از سنگ نمای استاندارد و متناسب استفاده کنند. در هر صورت، سلیقه افراد نکته قابل توجهی برای بهره‌مندی از سنگ نمای ساختمانی است. سنگ‌های مرمر، یکی از انواع سنگ برای نمای ساختمان است.

این سنگ، از ظرافت و زیبایی منحصر به فردی برخوردار می‌باشد. از این جهت، به کار بردن آن بیشتر برای قسمت‌های داخلی یک ساختمان کاربرد دارد.
زیبایی سنگ مرمر در برابر سنگ‌های دیگر، بسیار قابل تحسین و توجه است.

بیشترین سنگ کاربردی برای نمای خارجی یک ساختمان، باید همواره مقاوم‌ترین آن‌ها باشد. سنگ‌های مقاوم و مستحکم برای نمای ساختمان، به شکل عایق برای بدنه ساختمان می‌باشند.
عایقی که برای بدنه ساختمان وجود دارد می‌تواند از ساختمان در برابر بسیاری از شرایط جوی مراقبت کند. البته برای عدم خروج انرژی، از بنای ساختمانی، سنگ نما بسیاری کمک کننده است.
سنگ، فاکتور بسیار ارزشمندی برای نمای ساختمان است. البته هزینه بر بودن استفاده از این نما، غالبأ استفاده از آن را دچار تردید می‌کند.

با توجه به این موارد، برای بهره بردن از نمای استاندارد و مناسب ساختمان، ابتدا باید بودجه مشخصی را برای این کار در نظر داشت. میزان بودجه، جدای ویژگی و مشخصات و همین طور زیبایی سنگ، نقش بسیار مهمی را در انتخاب نمای مناسب ساختمان دارد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *