نقش قیر و گونی در ساختمان سازی چیست؟

نقش قیر و گونی در ساختمان سازی

بسیاری از مصالح در ساختمان سازی، با آب ارتباط جذبی خوبی را برقرار می‌کنند. امکان ورود آب به داخل مصالح ساختمانی بسیار زیاد است. گاهی اوقات، ورود آب به داخل مصالح ساختمانی، امکان تخریب آن را به وجود می‌آورد. برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان و مصالح ساختمانی باید از مواد دیگری نیز استفاده کرد.
نقش قیر و گونی در ساختمان سازی بسیار حائز اهمیت است و به عنوان عایقی در برابر آب خود را نشان می‌دهد.

چگونگی ورود آب به داخل مصالح ساختمانی

قیر و گونی در ساختمان سازی، از ورود رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری به عمل می‌آورد. عواملی که باعث وارد شدن رطوبت به سطح بنای ساختمانی می‌شوند شامل:

  • وارد شدن رطوبت از مسیر پی دیوار یا زمین
  • وارد شدن رطوبت از بدنه دیوار

البته فعالیت‌هایی برای از بین بردن رطوبت موجود برای مصالح ساختمانی به جود آمده است. عایق کاری برای دیوار یک ساختمان، منجر به جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی است. ماحصل استفاده از قیر و گونی برای سقف یک ساختمان، برای جلوگیری از ورود رطوبت و حرارت بیش از اندازه برای آن است.

سقف، قسمتی از ساختمان، که همواره در معرض رطوبت و گرما قرار می‌گیرد. برای افزایش طول عمر سقف ساختمان، باید از عملکرد قیر و گونی استفاده کرد. از مراکز فروش مصالح ساختمانی در اصفهان قیر و گونی مرغوب را تهیه کنید. قیر و گونی به عنوان، یکی از مصالح ساختمانی مفید برای عایق کاری است. قیر با لایه‌هایی از گونی ترکیب می‌شود. از این ترکیب، به عنوان یک عایق مناسب برای سقف ساختمان استفاده می‌شود.

حباب روی قیر

سقف ساختمان، قسمتی از ساختمان که امکان تحلیل رفتن آن بسیار زیاد است. یکی از دلایل تحلیل سقف، تعامل آن با شرایط آب و هوایی به صورت مستقیم است. مشکلاتی که برای سقف ساختمان به وجود می‌آید شامل:

  • چکه کردن سقف
  • آسیب دیدن مصالح به کار رفته در سقف

قیر و گونی، یکی از مصالح کاربردی برای عایق ساختمان است. البته مصالح ساختمانی دیگری نیز برای عایق کاری سقف ساخته شده‌اند که شامل:

  • آسفالت
  • سنگ ریزه
  • سرامیک

رعایت نکات ایمنی برای بهره‌مندی از قیر و گونی

یکی از نکات مهم برای استفاده از قیر و گونی، عایق کاری است. برای آشنایی با عملکرد قیر و گونی در ساختمان سازی، ابتدا باید نکات ایمنی را در آن رعایت کرد. از نکات موثر و مهم در مورد پیاده سازی قیر و گونی و رعایت ایمنی در آن ، به کار بردن لباس مناسب است. باید از تجهیزات مناسب و استاندارد برای تولید حرارت برای قیر و گونی استفاده کرد.

1. بررسی زیرساخت مناسب برای قیر و گونی

آشنایی با عملکرد قیر و گونی در ساختمان سازی، ارزیابی زیرساخت یک ساختمان است. یکی از دلایل اهمیت زیرساخت برای عایق کاری به وسیله قیر و گونی، افزایش طول عمر برای بنای ساختمانی است. به کار بردن یک زیرساخت مناسب برای بنای ساختمانی، منجر به طول عمر بالا و کاهش هزینه برای بنای ساختمانی است.

موادی که در زیرساخت قیر و گونی استفاده می‌شود شامل:

  • سیمان
  • آهک
  • شن و ماسه

البته عملکرد هر کدام از این مواد در زیرساخت قیر و گونی ساختمان، بسیار متفاوت است. هر کدام از این مواد، به شکل متفاوتی با یکدیگر ترکیب و یک زیرساخت موثر را برای عایق قیر و گونی به وجود می‌آورد.

قیر و گونی کردن

2. آشنایی با عملکرد قیر و گونی در زیرساخت

ابتدا باید شرایط مناسب را برای پیاده سازی عایق قیر و گونی را ایجاد کرد که شامل:

  • تمیز بودن زیرساخت
  • صاف و مسطح بودن آن

برای آشنایی با عملکرد قیر و گونی در ساختمان سازی، ابتدا باید سطح زیرساخت تمیز کرد.

  • عملکرد قیر و گونی در یک بنای ساختمانی به شرح زیر می‌باشد:
  • به کار بردن قیر و گونی در سقف و سرویس بهداشتی
  • قیر و گونی مناسب برای قسمت کف سرویس
  • قیر و گونی عایق مناسب برای حمام
  • قیر و گونی و عملکرد آن برای پشت بام و سقف

نتیجه قیر و گونی کردن یک بنا در ساختمان، از بروز خرابی در طولانی مدت جلوگیری می‌کند. هزینه قیر و گونی یک ساختمان، نسبت به فرایند‌های دیگر عایق کاری مانند ایزوگام، به شدت کمتر است. البته امروزه قیر و گونی جای خود را به ساختار عایق بندی دیگری به نام ایزوگام داده است.

ایزوگام نیز یکی از فرایند‌های عایق کاری برای ساختمان است. برای عملکرد قیر و گونی در ساختمان سازی، دسته بندی متفاوتی برای ساختار آن به وجود آمده است. از جمله موارد ساختار قیر و گونی برای ساختمان به شرح زیر می‌باشد:

  • قیر و گونی با سه لایه قیر و دو لایه گونی
  • قیر و گونی با استفاده از دو لایه از قیر و یک لایه از گونی
  • قیر و گونی به کمک سه لایه از قیر و یک لایه از گونی

البته در مورد سوم، به کار بردن لایه گونی، باید دارای کیفیت زیادی باشد. عملکرد قیر و گونی از دیرباز تا به امروز به عنوان وسیله‌ای ضد آب به کار می‌رفته است.

آشنایی با عملکرد قیر و گونی در ساختمان

آشنایی با عملکرد قیر و گونی در ساختمان سازی به خصوصیات منحصر به فرد قیر و گونی نیز ارتباط دارد. از ویژگی‌های بارز برای قیر و گونی با کیفیت، نسبت به وزن آن است. عملکرد قیر و گونی در ساختمان، به وزن آن بستگی دارد. وزن قیر و گونی در محل به کار رفته در بنای ساختمانی، نباید باعث اضافه بار ساختمان شود. با این حال، سازه ساختمانی باید تحمل وزن قیر و گونی را داشته باشد. بر روی برخی از ملات‌های ساختمانی، نباید از قیر و گونی استفاده کرد.
شفته آهک، ملات ساختمانی که نباید بر روی آن عملیات قیر و گونی اجرا شود. بهترین ملات برای عملکرد بهینه قیر و گونی در ساختمان، ماسه است. زیرساخت بنای ساختمانی، باید دوام زیادی نسبت به انجام دادن فعالیت قیر و گونی را به خود داشته باشد.

قیر به همراه گونی، یک عایق ایده آل را برای یک ساختمان به وجود می‌آورند. عملکرد قیر و گونی در ساختمان سازی، با توجه به ساختار قیر است. قیر یکی از مواد فرآوری شده از نفت است. قیر به عنوان یک ماده مقاوم در برابر آب عمل می‌کند. با این حال، قیر و گونی، ترکیب بی نظیری برای عایق کاری ساختمان هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *