انواع آجر نمای ساختمانی را بشناسید

انواع آجر نمای ساختمانی

انواع آجر نمای ساختمانی یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد در مراکز فروش مصالح ساختمانی در اصفهان است که برای ساخت یک بنای ساختمانی به کار می‌رود.

البته به کار بردن آن در عصر حاضر، برای زیبا‌تر شدن نمای داخلی و خارجی در یک ساختمان است. بسیاری از ایرانیان از این نوع آجر نمای ساختمانی بهره‌های فراوانی در ساخت و ساز‌های خود برده‌اند.

به کار بردن آجر در نمای ساختمان، علاوه بر این که نمای ظاهری بسیار جذابی را برای ساختمان به وجود می‌آورد. از نظر اقتصادی نیز حالت مقرون به صرفه‌تری را به خود اختصاص می‌دهد.

البته این روز‌ها به کار بردن آجر نمای ساختمانی، طرح و مدل‌های بسیار متنوع و متفاوتی را به خود گرفته است. برای استفاده از آجر نما در ساختمان، ابتدا باید با نوع‌های آن آشنایی کامل داشت.

آجر نمای ساختمان

انواع آجر نمای ساختمانی

آجر نما برای ساختمان باید قابلیت مقاوم سازی بسیار بالایی را از خود نشان دهد. با توجه به این موضوع، نوع‌های بسیار متفاوتی در ساختار آن به وجود آمده است.

انواع آجر نما برای ساخت یک بنای ساختمانی به شرح زیر است:

  • آجر نما نسوز
  • آجر نما به شکل کرکره‌ای
  • آجر نما پلاک
  • آجر نما حصیری
  • آجر نما لعابی
  • شیل

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. انواع آجر نما نسوز

یکی از آجر نما‌های کاربردی برای ساختمان، آجر نمای نسوز است. بهره‌مندی از ویژگی انواع آجر نسوز برای بخش‌های داخلی یک ساختمان مناسب و مفید است.

آجر نمای نسوز برای نمای ساختمانی بسیار کاربرد دارد. البته طرفداران زیادی نیز برای آجر نمای نسوز ساختمانی وجود دارد. آجر نمای نسوز، مقاومت و استحکام بالایی در برابر حرارت از خود نشان می‌دهد.

در این نوع آجر نما، از پوشش مناسب برای گرما استفاده شده است. این نوع پوشش گرمایی برای آجر نما نسوز، برای عدم اتلاف گرما و حرارت بسیار مناسب است.
البته با توجه به پوشش مناسب برای آجر نما، مزیت‌های بیشماری برای آن به وجود آمده است که شامل:

  • مقاومت در برابر رطوبت
  • بارندگی
  • شرایط مختلف جوی
  • میزان فرسایش‌های ایجاد شده

یکی از مواد تولید کننده برای آجر نمای نسوز بهره‌مندی از خاک رس نسوز است. خاک رس نسوز، کیفیت بالایی را در ساختار آجر نمای نسوز به وجود می‌آورد.

2. آجر نما کرکره‌ای

این نوع از آجر نما، در ساختار خود به شکل کرکره‌ای ایجاد شده است. از نظر جلوه دار بودن این نوع آجر نما، برای قسمت‌های بیرونی ساختمان نیز به کار برده می‌شود.
البته برای آجر نمای کرکره‌ای نیز از خاک رس نسوز استفاده می‌شود. این نوع از آجر نما دارای ویژگی‌هایی به این شرح است:

  • مقاومت در برابر میزان رطوبت
  • استحکام بالا در برابر حرارت مورد نظر
  • مقاومت در برابر بارندگی

آجر کرکره‌ای با ساختار خود دارای رنگ بندی بسیار متفاوتی می‌باشند که این رنگ بندی شامل:

  • رنگ قهوه‌ای
  • قرمز

آجر نمای کرکره‌ای در ساختار خود بسیار باریک و تولید اندکی را نیز به خود اختصاص داده است. آجر نمای کرکره‌ای نسبت به دیگر آجر نما‌ها، به دلیل وجود زیبایی در ساختار خود، مورد استقبال افراد قرار گرفته است.

آجر نمای ساختمان

3. آجر نمای پلاک ساختمانی

یکی از انواع آجر نمای ساختمانی به شکل پلاک شده است. این نوع آجر نما از نظر میزان مقاومت در برابر دما بسیار مناسب است.

البته به سادگی می‌توان این نوع آجر نما را در رنگ بندی‌های متنوع در بازار بررسی کرد. البته به کار بردن رنگ برای آجر‌ها بسیار متنوع است و محدودیت در نوع این آجر وجود ندارد. یکی از خصوصیات منحصر به فرد و مناسب برای آجر نمای پلاک، بهره‌مندی از آن در برابر آتش سوزی است.

استحکام آن در برابر آتش سوزی و همین طور شوره زدگی آن، منجر به افزایش مقاومت آجر نمای ساختمانی در برابر شرایط آب و هوایی است. به کار بردن این نوع از آجر نما‌ها برای ساختمان، بسیار مقرون به صرفه است. آجر نمای پلاک ساختمانی، یکی از انواع آجر نما مناسب برای قسمت‌های داخلی یک ساختمان است. البته برای نمای داخلی ساختمان‌های مدرن از آجر نمای ساختمانی استفاده می‌شود.

4. آجر نما حصیری چیست؟

با توجه به این که هر یک از انواع آجر نما‌ها دارای ساختار بسیار مشخصی می‌باشند بهره‌مندی از هر یک متناسب با ساختمان باید باشد.
آجر نما به شکل حصیری، دارای یک بافت، مشابه با حصیر است. بنابراین به دلیل شکل ظاهری این نوع از آجر نما، آن را با نام آجر نمای حصیری می‌شناسند.

آجر نمای حصیری در ساخت‌های متفاوتی استفاده و نوع‌های بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. بسیاری از این نوع آجر‌ها به صورت لعابی تولید می‌شوند. مقاومت این نوع آجر نمای ساختمانی در برابر نور خورشید مقاومت بسیار زیادی را از خود نشان می‌دهد. لعاب به کار برده شده برای آجر‌های حصیری نمای بسیار زیبا و دل انگیزی را به وجود می‌آورد. این نمای ایجاد شده جلوه و منظر زیبایی را برای ساختمان به وجود می‌آورد.

5. انواع آجر نمای ساختمانی لعابی

یکی از آجر‌های کاربردی و بسیار ساده برای ساختمان، استفاده از آجر لعابی است. این نوع آجر، یکی از آجر‌های معمولی و ساده برای ساختمان است.
بنابراین یکی از بخش‌های متفاوت در ساخت این نوع آجر، بهره‌مندی از لعاب مقاوم بر روی آن است.

یکی از نکات جالب برای بهره‌مندی از این نوع آجر و لعاب مورد استفاده برای آن، از سال‌های بسیار طولانی کاربرد داشته است.

ویژگی منحصر به فرد برای آجر لعابی شامل موارد زیر است:

  • مقاومت بسیار بالای آن در برابر شرایط آب و هوایی
  • استحکام آن در برابر رطوبت
  • عدم تاثیر گذاری دمای بالا بر روی آن
  • عدم هوازدگی و فرسایش

آجر لعابی، با توجه به مقاومت بسیار بالا و تنوع رنگی موجود برای آن، برای ایجاد نما‌های موثر و بی نظیر بسیار کاربرد دارد. برای بهره‌مندی از این نوع آجر، در بازار به سادگی از مدل‌های متفاوت آن می‌توان استفاده کرد.

با شناخت هر چه بهتر هر نوع از آجر نمای ساختمانی، بهترین انتخاب برای خرید هر یک از آن‌ها را می‌توان اتخاذ نمود. با توجه به این موضوع، بهره‌مندی از آجر نمای ساختمانی، یکی از فرایند‌های زیبا سازی و مقاوم سازی ساختمان به شکل دیگری است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *